آجورلو، مریم، برقیایرانی، زیبا، علیاکبریدهکردی، مهناز (1395). تأثیر قصهدرمانی بر کاهش اضطراب و بهبود عادات خواب کودکان مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی، روانشناسی سلامت، 15(18)، 107-87.
ارجمندنیا، علیاکبر؛ ملکی، سمانه و غیاثی، راضیه (1396). نقش مهاجرت بر بروز مشکلات رفتاری کودکان. روانشناسی فرهنگی، 1(1), 99-113.
اصغرینکاح، سیدمحسن؛ افروز، غلامعلی؛ بازرگان، عباس و شکوهییکتا، محسن (1390). تأثیر مداخلة بازی درمانی عروسکی بر مهارتهای ارتباطی کودکان درخودمانده. اصول بهداشت روانی، 13(1) (پیاپی 49)), 42-57.
اصغرینکاح، سیدمحسن (1382). گزارش اقدام پژوهی پیرامون کاربرد قصّه به مثابه تکنیک و ابزار در مشاوره و روان درمانی کودک. تعلیم و تربیت استثنایی، (21و20)، 23-14.
الیسون، شیلا. و گری، جودیت (1383). بازیهای خلّاق: 365 بازی برای کودکان 2 سال به بالا. (ترجمة لیلا انگجی). تهران: انتشارات جوانه رشد.
پارویی، مهدی؛ مرادی، علیرضا؛ یونسی، علی و میرابوالفتحی، ویدا (1397). بررسی همدلی با موقعیتهای مثبت در نوجوانان مهاجر مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. تازههای علوم شناختی، 20(3), 102-113.
پریرخ، مهری و مجدی، زهرا (1388). داستانها ابزاری برای کاهش مشکلات روانشناختی کودکان. تهران: انتشارات کتابدار.
پورمحمدرضا تجریشی، معصومه؛ طراححامدنظام، رقیه و موللی، گیتا (1398). تأثیر برنامه حمایت رفتاری بر مهارتهای اجتماعی پسران با کمتوانی جسمیحرکتی. توانبخشی. 20(2)، 113-98.
جاری، محسن؛ کلیشادی، رویا؛ اردلان، گلایول؛ طاهری، مجذوبه؛ تسلیمی، مهناز و مطلق، محمداسماعیل (1395). شیوع اختلالات رفتاری در کودکان ایران. تحقیقات نظام سلامت، 12(1), 109-113.
حسینیان، سیمین؛ بهرنگی، محمدرضا؛ قاسمزاده، سوگند و تازیکی، طیبه (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران بر سازگاری اجتماعی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان. اندیشههای نوین تربیتی، 12(1)، 26-9.
راسخینژاد، مهیار و خدابخشیکولایی، آناهیتا (1398). اثربخشی روان نمایشگری به شیوة گروهی بر افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش پرخاشگری در کودکان کار مهاجر افغان. پرستاری کودکان. 6(2)، 61-68.
زارعی، خدیجه؛ پرندهمطلق، زهره؛ سیدفاطمی، نعیمه؛ خوشبخت، فریبا؛ حقانی، حمید و زارعی، معصومه (1392). تأثیر قصّهگویی بر اضطراب فیزیولوژیک، نگرانی و اضطراب اجتماعی کودکان سن مدرسه بستری در بیمارستان. پرستاری داخلی و جراحی، 2(3-4), 115-121.
زایر، مهدی؛ آقایی، حکیمه و شریفیدرآمد، پرویز (1399). اثربخشی برنامه آموزشی زبان بدن بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران), 27(3 ), 60-74.
سبزوار، مریم؛ لیاقتدار، محمدجواد و عابدی، احمد (1394). مقایسه ابعاد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ابتدایی مدارس غیردولتی بدون کیف و دولتی شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 10(1 (پیاپی 21) ), 105-120.
شریعتباقری، محمدمهدی و نیکپور، فاطمه (1397). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی-ارتباطی بر مسئولیتپذیری و سازگاری دانشآموزان. روشها و مدلهای روانشناختی، 9(32 ), 203-220.
شهیم، سیما (1382). مقایسه مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه از کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری در خانه و مدرسه. روانشناسی و علوم تربیتی، 33(1), 121-138.
شهیم، سیما (1384). هنجاریابی مقیاس روش درجهبندی مهارتهای اجتماعی برای کودکان پیشدبستانی. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 11(2 (پیاپی 41)), 176-186.
صاحبی، علی (1399). قصّهدرمانی گستره تربیتی و درمانی تمثیل. تهران: انتشارات ارجمند. چاپ پنجم
صادقیراد، سعیده؛ حاتمی، محمد و حسنی، جعفر (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی در نظمجویی شناختی هیجان نوجوانان دختر دارای اختلال سلوک. توانمندسازی کودکان استثنایی، 7(18), 53-67.
گلدارد، کاترین و گلدارد، دیوید (1389). راهنمای عملی مشاوره با کودکان با روش بازی درمانی. (ترجمة زهرا ارجمندی). تهران: انتشارات اندیشه آور.
محمدی، زهرا؛ هاشمی، بیتا و فاضلدهکردی، شیرین (1396). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان 4 تا 6 سال. سلامت روان کودک (روان کودک)، 4(3 ), 60-68.
مظاهری، اکرم و رضاخانی، سیمیندخت (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش عزّت نفس و کاهش تعارضات والد-فرزند در دختران دبیرستانی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 11(37 ), 131-149.
موللی، گیتا؛ براتی، روحاله و طاهری، محمد (1393). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش پرخاشگری کلامی و غیرکلامی دانشآموزان پسر با کم توانی ذهنی. تحول روانشناختی کودک، 1(1) ، 81-71.
مینایی، اصغر (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلّم. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 6(1)، 558-529.
Achenbach, T. M., Dumenci, L., & Rescorla, L. A. (2001). Ratings of relations between DSM-IV diagnostic categories and items of the CBCL/6-18, TRF, and YSR. Burlington, VT: University of Vermont, 1-9.
Baby, M., Gale, C., & Swain, N. (2018). Communication skills training in the management of patient aggression and violence in healthcare.
Aggression and Violent Behavior,
39, 67–82.
https://doi.org/10.1016/j.avb.2018.02.004
Beelmann, A., & Lösel, F. (2021). A comprehensive meta-analysis of randomized evaluations of the effect of child social skills training on antisocial development.
Journal of Developmental and Life-Course Criminology,
7(1), 41–65.
https://doi.org/10.1007/s40865-020-00142-8
Brown, C. S. (2015). The educational, psychological, and social impact of discrimination on the immigrant child. Migration Policy Institute.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. Routledge.
D’Amico, M., Lalonde, C., & Snow, S. (2015). Evaluating the efficacy of drama therapy in teaching social skills to children with Autism Spectrum Disorders.
Drama Therapy Review,
1(1), 21–39.
https://doi.org/10.1386/dtr.1.1.21_1
Goertz-Dorten, A., Dose, C., Hofmann, L., Katzmann, J., Groth, M., Detering, K., Hellmann, A., Stadler, L., Braun, B., Hellmich, M., & Doepfner, M. (2022). Effects of computer-assisted social skills training in children with disruptive behavior disorders: A randomized controlled trial.
Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry,
61(11), 1329–1340.
https://doi.org/10.1016/j.jaac.2022.03.027
Gresham, F. M., & Elliot, S. N. (2021). Social Skills Rating System [Data set]. In PsycTESTS Dataset. American Psychological Association (APA).
Kataoka, H., Iwase, T., Ogawa, H., Mahmood, S., Sato, M., DeSantis, J., Hojat, M., & Gonnella, J. S. (2019). Can communication skills training improve empathy? A six-year longitudinal study of medical students in Japan.
Medical Teacher,
41(2), 195–200.
https://doi.org/10.1080/0142159x.2018.1460657
Kaya, F., & Buzlu, S. (2016). Effects of aggression replacement training on problem solving, anger and aggressive behaviour among adolescents with criminal attempts in turkey: A quasi-experimental study.
Archives of Psychiatric Nursing,
30(6), 729–735.
https://doi.org/10.1016/j.apnu.2016.07.001
Lee, S. Y. (2015). Flow indicators in art therapy: Artistic engagement of immigrant children with acculturation gaps.
Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association,
32(3), 120–129.
https://doi.org/10.1080/07421656.2015.1060836
Lemos, M., Fançony, C., Moura, S., Mirante, C., Sousa, P. de, Barros, H., Nery, S., & Brito, M. (2020). Integrated community-based intervention for urinary schistosomiasis and soil-transmitted helminthiasis in children from Caxito, Angola.
International Health,
12(2), 86–94.
https://doi.org/10.1093/inthealth/ihz055
Sanchez, R., Brown, E., Kocher, K., & DeRosier, M. (2017). Improving children’s mental health with a digital social skills development game: A randomized controlled efficacy trial of
adventures aboard the S.s. grin.
Games for Health,
6(1), 19–27.
https://doi.org/10.1089/g4h.2015.0108
Sangalang, C. C., Becerra, D., Mitchell, F. M., Lechuga-Peña, S., Lopez, K., & Kim, I. (2019). Trauma, post-migration stress, and mental health: A comparative analysis of refugees and immigrants in the United States.
Journal of Immigrant and Minority Health,
21(5), 909–919.
https://doi.org/10.1007/s10903-018-0826-2
Schutt, R. K., & Mejía, C. (2017). Health care satisfaction: Effects of immigration, acculturation, language.
Journal of Immigrant and Minority Health,
19(6), 1372–1378.
https://doi.org/10.1007/s10903-016-0409-z
Stevens, G. W. J. M., Walsh, S. D., Huijts, T., Maes, M., Madsen, K. R., Cavallo, F., & Molcho, M. (2015). An internationally comparative study of immigration and adolescent emotional and behavioral problems: Effects of generation and gender.
The Journal of Adolescent Health: Official Publication of the Society for Adolescent Medicine,
57(6), 587–594.
https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2015.07.001
Tuggle, A. C., Cohen, J. H., & Crews, D. E. (2018). Stress, migration, and allostatic load: a model based on Mexican migrants in Columbus, Ohio.
Journal of Physiological Anthropology,
37(1), 28.
https://doi.org/10.1186/s40101-018-0188-4
Valkenburg, P. M., Koutamanis, M., & Vossen, H. G. M. (2017). The concurrent and longitudinal relationships between adolescents’ use of social network sites and their social self-esteem.
Computers in Human Behavior,
76, 35–41.
https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.07.008
Weiner, I. B., Lerner, R. M., Easterbrooks, M. A., & Mistry, J. (2012). Handbook of psychology: Developmental psychology (2nd ed.). John Wiley & Sons.
Zhang, X. (2013). Bidirectional longitudinal relations between father–child relationships and Chinese children’s social competence during early childhood.
Early Childhood Research Quarterly,
28(1), 83–93.
https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.06.005