تحوّل مفهوم مسئولیت‌پذیری از دورة نوجوانی تا بزرگسالی در حال پیدایش: با نگاهی به سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 دانش آموخته کارشناسی روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22034/jscc.2023.19098.1045

چکیده

مقدّمه و هدف: تعریف و درک مفهوم مسئولیت‌پذیری در طول دوران زندگی هر فرد، تحوّلات زیادی را پشت سر گذاشته و به میزانی تحت تأثیر تربیت والدین قرار دارد. این پژوهش با هدف بررسی تغییرات در تعریف و درک مفهوم مسئولیت‌پذیری در دوره‌های سنّی مختلف، با در نظر گرفتن سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده، انجام شده است.
 
روش و داده‌ها: طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آن، زنان و مردان 12 تا 75 ساله یزدی بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی متناسب با گروه‌های سنّی انتخاب شده و پرسشنامة سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده و پرسشنامة باز پاسخ، مفهوم مسئولیت‌پذیری را تکمیل کردند.
 
یافتهها: نتایج حاصل از بررسی پاسخ‌های پرسشنامة باز پاسخ، بیانگر تعریف مسئولیت‌پذیری در قالب طبقه‌های مفهومی مبتنی بر وظیفه‌شناسی، امانتداری، قانونمندی، پیشرفت‌گرایی، سازمان‌یافتگی و خودمدیریتی بود. تحلیل داده‌های پژوهش در هر یک از طبقه‌های تعریفی با آزمون خی‌دو، نشان داد در مؤلفه‌های یادشده بین گروه‌های سنّی مختلف تفاوت معنی‌دار وجود دارد. همچنین در تأکید بر مؤلفه‌های سازمان‌یافتگی و خودمدیریتی بین افراد متأثر از سبک‌های فرزندپروری مختلف، تفاوت معنادار وجود داشت. افراد با والدین آسان‌گیر در تعریف این مفهوم بیشترین تأکید را بر سازمان‌یافتگی و افراد با والدین سخت‌گیر بیشترین تأکید را بر خودمدیریتی داشتند.
 
بحث و نتیجهگیری: یافته‌ها نشان داد که بررسی‌های بیشتر بر روی گروه‌های سنّی گسترده‌تر به خصوص کودکان، با استفاده از ابزار منعطف‌تری مانند مصاحبه در طرح‌های طولی منسجم، می‌توانند چشم‌انداز بهتری از تغییرات تحوّلی مفهوم مسئولیت‌پذیری در طول زمان به دست دهد.
 
پیام اصلی: محیط شناختی، عاطفی و هیجانی که والدین برای فرزندان خود تحت عنوان سبک فرزندپروری ایجاد می‌کنند، تاثیر بسزایی در شکل‌گیری مفهوم مسئولیت‌پذیری در آنان دارد. به عبارت دیگر، سبک فرزندپروری والدین تا حد زیادی تعیین‌کننده‌ی میزان مسئولیت‌پذیری فرزندان آنان در گذار از دوران نوجوانی به بزرگسالی در حال پیدایش است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Development of the Concept of Responsibility from Adolescence to Emerging Adulthood: Considering the Relationship with Perceived Parenting Styles

نویسندگان [English]

  • Madine Yektaparast 1
  • Samaneh Asadi 2
  • Mehdi Rahimi 2
  • Mahtab Haghshenas 3
1 M.A. in General Psychology, Yazd University, Yazd, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology & Educational Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
3 B.A. in Psychology, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

Introduction and aim: The definition and understanding of the concept of responsibility constantly experience changes during one`s life and is almost influenced by parenting. This study aimed to investigate how the definition and understanding of responsibility change at different ages, considering the perceived parenting styles. 
 
Method and data: The study used a descriptive-correlational design. The sample consisted of 381 males and females aged 12 to 75 years living in Yazd who were selected by random sampling methods according to their age groups. They completed the Perceived Parenting Styles Questionnaire and an open-response questionnaire about the concept of responsibility.
 
Findings: The findings of the open-response questionnaire revealed six conceptual categories for defining responsibility: conscientiousness, trustworthiness, law-abiding, progressivism, organization and self-management. Analysis of the data in each category with the Chi square test showed that there was a significant difference between different age groups in the categories. There was also a significant difference between individuals who perceived different parenting styles in the emphasis on organization and self-management categories. Participants with easy-going parents had the most emphasis on organization and those with authoritative parents had the most emphasis on self-management in defining responsibility.
 
Discussion and conclusion: The results showed that parenting styles are important determinants of the development of responsibility from adolescence to emerging adulthood. Further studies on different age ranges, especially children, using interviews in longitudinal designs, can provide a better perspective of the developmental changes in this concept.
 
Key Message: The cognitive, emotional and social environment that parents make for their children, known as parenting styles, affect on the development of the concept of responsibility among them. In other words, the parents ‘parenting styles are the determinants of the level of responsibility in their children from adolescence to emerging adulthood.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Development
  • Responsibility
  • Parenting style
  • Adolescence
  • Emerging adulthood
اسعدی، سمانه و یکتاپرست، مدینه (1397). سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده: با نگاهی بر تفاوت‌های جنسیتی. سومین همایش ملی نقش و جایگاه مادر. ایران. https://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1073516.pdf
برک، لورا ( 1385). روانشناسی رشد. (ترجمة یحیی سیدمحمدی). تهران: انتشارات ارسباران.
بنتهام، سوزان (1380). روان‌شناسی تربیتی. (ترجمة اسماعیل بیابانگرد و علی نعمتی).تهران: انتشارات رشد.
پرچم، اعظم؛ فاتحی‌زاده، مریم‌السادات و اله‌یاری، حمیده (1391). مقایسه شبکه‌ای فرزندپروری بامریند با سبک فرزند پروری در اسلام. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلام. 2(14). 138-115. https://sid.ir/paper/471252/fa
تیزرو، زهرا (1375). بررسی رابطه تحول روانی-اجتماعی و تحوّل‌شناختی در دختران 12-6 سال. مجله تربیت، 29-24،113. https://ensani.ir/fa/article/47625  
جعفری‌ندوشن، علی‌اکبر (1398). جستاری در توسعه فرهنگ بنیان یزد، فرهنگ یزد، 1(2)، 111-122. https://doi.org/10.22034/fyazd.2019.105387
حسنی، فهیمه (1394). تأثیر هوش فرهنگی بر یادگیری خودراهبر دانشجویان پرستاری. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 2(4)، 122-115. http://edcbmj.ir/article-1-797-fa.html
خواجه‌نوری، بیژن؛ مساوات، سیدابراهیم و ریاحی، زهرا (1393). رابطة سبک زندگی و مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی (مطالعة موردی: نوجوانان دبیرستانی شیراز)، جامعه‌پژوهی فرهنگی، 5(4)، 36-19. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1175444
دودمان، پروانه (1397). رابطة شیوه‌های فرزندپروری والدین بر مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهرستان مهر، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 4 (12)، 51-60، http://dx.doi.org/10.29252/qums.12.4.51
رفعتیان، عبدالحسین (1384). مسئولیت‌پذیری: روند شکل‌گیری مسئولیت‌پذیری. تهران: انتشارات قطره.
ساروخانی، باقر (1375). درآمدی بر دایرةالمعارف علوم اجتماعی. تهران: انتشارات کیهان.
سفیری، خدیجه و چشمه، اکرم (1390). مسئولیت‌پذیری نوجوان و رابطة آن با شیوه‌های جامعه‌پذیری در خانواده. جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، 1، 130-103. https://www.iase-jrn.ir/article_43656_e38c95603526b2614848cbe8bec4453e.pdf
سمیعی، فاطمه؛ باغبان، ایران؛ عابدی، محمدرضا و صادقیان، علیرضا (1391). بررسی فرایند شناختی تحوّل آرزوهای شغلی در کودکان. شناخت اجتماعی، 1(2)، 80-69. https://sc.journals.pnu.ac.ir/article_305_07e3603f8abbdac44113a7fa4454bbea.pdf
سولسو، رابرت (1381). روانشناسی شناختی. (ترجمة فرهاد ماهر). تهران: انتشارات رشد.
شعاری‌نژاد، علی‌اکبر (1378). روانشناسی رشـد. تهران: انتشارات اطلاعات.
شفیع‌پور، سیده‌زهرا؛ شیخی، علی؛ میرزایی، مهشید و کاظم‌نژادلیلی، احسان (1394). سبک‌های فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان. پرستاری و مامایی جامع‌نگر، 25(76)، 56-49. . https://sid.ir/paper/108786/fa
شولتز، دو‌آن (1401). روانشناسی کمال، (ترجمة گیتی خوشدل). تهران: انتشارات پیکان.
شهریاری‌پور، علیرضا (1391). مبانی جامعه‌شناختی مسئولیت اخلاقی در اخلاق اسلامی. معرفت اخلاقی، 12، 38-25. magiran.com/p1127423
عسکری‌ندوشن، عباس؛ عباسی‌‌شوازی، محمدجلال و صادقی، رسول (1388). مادران، دختران و ازدواج:‌ (تفاوت‌های نسلی در ایده‌ها و نگرش‌های ازدواج در شهر یزد). مطالعات راهبردی زنان، 11(44) ، 7-36. https://www.jwss.ir/article_45150_b8713bd5ff910c628a768de25ca9855f.pdf
عسکری‌وزیری، علی (1399). بررسی شاخص‌های فرهنگی شهر یزد در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی. فرهنگ یزد، 2(6)، 9-32.  https://doi.org/ 10.22034/FYAZD.2021.272111.1039
فرانــکل، ویکتور (1390). انســان در جســتجوی معنــای غایی، (ترجمــة احمــد نهضــت صبــوری و عبــاس شــمیم)تهران: انتشارات آشیان.
مداحی، محمدابراهیم و صمدزاده، منا (1390). سبک‌های تربیتی و رگه‌های شخصیت. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 6(21)، 24-17. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/987464
منصور، محمود (1388). روانشناسی ژنتیک، تحول روانی از تولد تا پیری. تهران: انتشارات سمت.
نعمتی، پری‌سیما (1387). تهیه و هنجاریابی آزمون مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران در دو بعد شخصی و اجتماعی. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
نیکروح متین، ف (1390). نقش خانواده در مســئولیت‌پذیری کودکان. www.aftabir.com
نقاشیان، ذبیح‌الله (1358). رابطه محیط خانواده و موفقیت تحصیلی. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شیراز.
یکتاپرست، مدینه؛ اسعدی، سمانه و رحیمی، مهدی (1400). بررسی تحوّلی میزان مسئولیت‌پذیری و رابطة آن با سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده در ساکنان شهر یزد. مددکاری اجتماعی، 1(10)، 28-19. http://socialworkmag.ir/article-1-651-fa.html
یکتاپرست، مدینه؛ اسعدی، سمانه و رحیمی، مهدی (1399). بررسی تغییرات در سبک‌های فرزندپروری ادراک‌شده در طول چهار نسل متوالی. زنان و خانواده، 15(51)، 70-55. https://sid.ir/paper/399564/fa
Alizadeh, H., & Andries, C. (2002). Interaction of parenting styles and attention deficit hyperactivity disorder in Iranian parents. Child & Family Behavior Therapy, 3(24), 37-52. https://doi.org/10.1300/j019v24n03_03
Aunola, K., & Nurmi, J. (2005). The Role of Parenting Styles in Children’s Problem Behavior. Child Development, 6 (76), 1144-1159. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2005.00841.x
Aunola, K., Stattin, h., & Nurmi, J. (2000). Parenting styles and adolescents' achievement strategies. Journal of Adolescence 23, 205-222. https://doi.org/10.1006/jado.2000.0308
Baumrind, D. (1966). Effects of Authoritative Parental Control on Child Behavior. Child Development, 4 (37), 887–907. https://doi.org/10.2307/1126611
Berns, Roberta M. (2006). Child Family, School, Community. Belmont Publisher U.S.A. https://www.amazon.com/Child-Family-School-Community-Socialization/dp/1111830967
Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 3 (113), 487.  https://doi.org/10.1037//0033-2909.113.3.487
Dornbusch, S. M., Ritter, P. L., Leiderman, P. H., Roberts, D. F., & Fraleigh, M. J. (1987). The relation of parenting style to adolescent school performance. Child Development, 1244-1257.‏ https://doi.org/10.2307/1130618
Dudley, L., & Poston, J. R. (2014). The Family and Social Change in Chinese Societies.The Springer Series on Demographic Methods and Population Analysis. Journal of Early Adolescence, 2(34), 521-528. https://www.amazon.com/Societies-Springer-Demographic-Population-Analysis/dp/9400774443
Fan, J., & Zhang, L. F. (2014). The role of perceived parenting styles in thinking styles. Learning and Individual Differences, 32, 204-211.‏ https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.03.004
Jeon, H. J., Peterson, C. A., & DeCoster, J. (2013). Parent–child interaction, task-oriented regulation, and cognitive development in toddlers facing developmental risks. Journal of Applied Developmental Psychology, 6 (34), 257-267. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2013.08.002
Hurlock, E. B. (1978). Child growth and development. India: McGraw-Hill. https://www.amazon.in/Child-Growth-Development-Elizabeth-Hurlock/dp/0070993629
Löfmarck, E., Uggla, Y., & Lidskog, R. (2017). Freedom with what? Interpretations of “responsibility” in Swedish forestry practice. Forest Policy and Economics, 75, 34-40.‏ https://doi.org/10.1016/j.forpol.2016.12.004
Mendonça, M., & Fontaine, A. M. (2014). The role maturity of parents of emerging adult children: Validity of a parental maturity measure. Journal of Adult Development, 2(21), 116-128. https://doi.org/10.1007/s10804-014-9185-y
Mergler, A. G., Spencer, F. H., & Patton, W. A. (2007). Development of a measure of personal responsibility for adolescents. Journal of Adolescence, 27, 107-43. https://www.researchgate.net/publication/27470735
Miller, A. L., Lambert, A. D., & Speirs Neumeister, K. L. (2012). Parenting Style, Perfectionism, and Creativity in High-Ability and High-Achieving Young Adults. Journal for the Education of the Gifted, 4 (35), 344–365. https://doi.org/10.1177/0162353212459257
Pezzella frank, S. (2010). Authoritaian.Parenting: A Race socialization Protective Factot that Deters African American Adolescents from Delinquency and Violence. School of Criminal Justice. https://www.proquest.com/openview/99b053eea91442341b2714bc081a2f3f/1.pdf?pq-origsite=gscholar&cbl=18750
Preston, Lynn Doreen (2009). The role of parenting styles in the acquisition of responsibility in adolescents, University of South Africa, Pretoria. (pp. 106-109). https://www.academia.edu/33867001/The_role_of_parenting_styles_in_the_acquisition_of_responsibility_in_adolescents
Schmiedek, F. (2017). Development of cognition and intelligence In Personality Development across the Lifespan (pp. 309-323).‏ http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-12-804674-6.00019-3
Sigelman, C. K. & Rider, E. A. (2012). Human development across the life span.7th edition,                       Wadsworth, Cengage Learning. https://www.amazon.com/life-span-Human-Development-Sigelman-Elizabeth/dp/B007DC3H12
Wolfradt, U., Hempel, H., & Miles, J. (2003). Perceived parenting styles, depersonalisation, anxiety and coping behaviour in adolescents. Personality and Individual Differences, 34, 521-532. http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00092-2
Wollny, A., Fay, D., & Urbach, T. (2016). Personal initiative in middle childhood: Conceptualization and measurement development. Learning and Individual Differences, 49, 59-73.‏ http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2016.05.004
Yu, Q., Zhang, Q., Xiong, Q., Jin, S., Zou, H., & Guo, Y. (2019). The more similar, the more warmth: The effect of parent-child perceived facial resemblance on parenting behavior. Personality and Individual Differences, 138, 358-362. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.10.027