عوامل اجتماعی مرتبط با سبک زندگی با تأکید بر الگوی تغذیه‌ای مصرف غذای بیرون‌بر در بین ساکنان 18 سال و بالاتر شهر شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار بخش جامعه‌شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22034/jscc.2023.20115.1078

چکیده

زمینه و هدف: غذا علاوه‌بر قابلیت رفع نیازهای زیستی، پدیده‌ای اجتماعی و فرهنگی است. به‌طوری‌که تعاملات و ارتباطات اجتماعی در زمینه‌های مختلف، حول محور غذا و تغذیه در درون خانواده، گروه‌های خویشاوندی، گروه‌های دوستانه و ... شکل گرفته و استحکام می‌یابد. همچنین، همسانی در الگوهای مصرف غذایی و تغذیه می‌تواند به مشابهت گروه‌های مختلف اجتماعی و خرده فرهنگ‌ها منجر می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با سبک زندگی با تأکید بر الگوی تغذیه‌ای مصرف غذای بیرون‌بر در بین ساکنین 18 سال و بالاتر شهر شیراز نگاشته شده است.
 
روش و دادهها: این پژوهش به روش پیمایشی با رویکرد کمی انجام شده است. داده‌ها، به کمک روش نمونه‌گیری خوشه‌ای طبقه‌ای در بین نمونه 420 نفری از ساکنین 18 سال و بالاتر شهر شیراز جمع‌آوری شده است.
 
یافتهها: در این پژوهش، ارتباط متغیر سرمایه اجتماعی با سبک زندگی با تأکید بر الگوی تغذیه‌ای، معنادار و معکوس است و میانگین نمره سرمایه اجتماعی در بین گروه‌های مختلف متوسط رو به بالا و نزدیک به هم بوده است. براساس نتایج، مشارکت اجتماعی اثرگذاری بیشتری نسبت به سایر ابعاد سرمایه اجتماعی داشته است.
 
بحث و نتیجهگیری: برپایه یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که گروه‌های مختلف در شیراز به علت برخورداری از سرمایه اجتماعی نسبتا بالا پایبندی بیشتری نسبت به سبک زندگی تغذیه‌ای رایج و سنتی شیراز داشته و در مقابل تغییرات تغذیه‌ای که در نتیجه فرایند توسعه و صنعتی شدن در حال وقوع است مقاومت بیشتری از خود نشان داده‌اند و سبک تغذیه‌ای مبتنی بر بیرون‌بر هنوز نتوانسته است به سبک رایج تغذیه‌ای تبدیل شود.
 
پیام اصلی: با توجه به افزایش مراکز تهیه غذای بیرون‌بر در سال‌های اخیر، شناخت عوامل اثرگذار بر گرایش به این نوع سبک تغذیه‌ای می‌تواند در کنترل آسیب‌ها و مهار افزایش استفاده از آن مؤثر باشد. طبق نتایج این پژوهش، گروه‌های مختلف اجتماعی در شیراز، بواسطه برخورداری از سرمایه اجتماعی بالا، نسبت به سبک زندگی تغذیه‌ای رایج و سنتی پایبندی دارند و در مقابل تغییرات سبک‌های تغذیه‌ای که در نتیجه توسعه و صنعتی شدن در حال وقوع است مقاومت نشان داده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Social Determinants of Nutritional Lifestyle: The Study of Takeaway Food Consumption Patterns Among Adults in Shiraz, Iran

نویسندگان [English]

  • Mansour Tabiee 1
  • Ehsan Hamidizadeh 2
  • Fatemhe Javanmardi 3
1 Assistant Professor of Sociology, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Assistant Professor of Sociology, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 M.A. in Sociology, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: Food, while fulfilling biological needs, also acts as a pivotal element in social and cultural identities. It is around the act of eating and nutrition that social interactions and communications are cultivated and reinforced within families, kinship circles, and friendly groups. Similarities in dietary and nutritional habits can also lead to a homogeneity among distinct social groups and subcultures. This study aims to examine the social determinants influencing lifestyle choices, particularly focusing on the consumption patterns of takeaway food among Shiraz city residents aged 18 and above.
 
Methods and Data: This study was conducted through a quantitative survey approach, utilizing a cross-sectional design. Data collected though a survey questionnaire. A stratified cluster sampling technique was employed to gather data among 420 people aged 18 and above in Shiraz city.
 
Findings: The study revealed a significant and inverse relationship between the social capital and lifestyle choices in terms of nutritional patterns. Based on the results, with the decrease of social capital, the desire for a style of takeaway food increases. Results also show that the social capital scores were consistently moderate to high across various groups, showing little variation. The findings further suggest that social participation plays a more pivotal role than other aspects of social capital.
 
Conclusion: The research indicates that various social groups in Shiraz, endowed with a relatively high level of social capital, maintain a firm commitment to the city's traditional nutritional lifestyle. This contrasts sharply with the nutritional changes often associated with development and industrialization processes.
 
Key Message: With the proliferation of take-out food establishments, identifying the key factors influencing this dietary habit is essential to minimize its negative impacts and limit its expansion. The study suggests that the diverse social groups in Shiraz, underpinned by strong social capital, adhere to the traditional dietary lifestyle that is prevanent in the city, showing resistance to the nutritional changes that are often associated with ongoing development and industrialization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Life style choices
  • Nutritional behaviors
  • Eating habits
  • Fast food
  • Takeaway Food Consumption
آقایاری‌هیر، توکل، عباس‌زاده، محمد و محمدپور، ابراهیم (1396). مطالعة جامعه‌شناختی ارتباط تعامل و تأثیر اجتماعی با مصرف غذاهای غیرخانگی، پژوهش‌های جامعه‌شناسی معاصر، 6(10)، 85-108. https://doi.org/10.22084/csr.2017.11949.1199
اکران، طبیه و گلی، مهرناز (1396). سبک تغذیه در سلامت انسان از دیدگاه آیات و روایات، مطالعات قرآنی، 8(32)، 159-176. https://sanad.iau.ir/journal/qsf/Article/659663?jid=659663
باکاک، رابرت (1398). مصرف، (ترجمه خسرو صبری)، تهران: شیرازه کتاب ما.
بوردیو، پیر (1399). تمایز، (ترجمه حسن چاوشیان)، چاپ ششم، تهران: انتشارات ثالث.
پاﺗﻨﺎم،راﺑﺮت (1380). دموکراسی و سنتهای مدنی، (ترجمه محمدتقی دلفروز)، تهران: جامعه‌شناسان.
جرموو، جان و ویلیامز، لورن (1394). جامعه‌شناسی غذا و تغذیه اشتهای اجتماعی، (ترجمه هما زنجانی‌زاده)، تهران: جامعه‌شناسان.
حضرتی‌صومعه، زهرا، تنهایی‌حسین، ابوالحسن (1388). بررسی نظری پژوهش‌های سرمایه اجتماعی در جامعه ایران، علوم رفتاری،  1(1)، 29-52. https://www.sid.ir/paper/190418
حلم سرشت، پریوش و دل پیشه، اسماعیل (1389). اصول تغذیه و بهداشت مواد غذایی، تهران: نشر چهر.
ساعی، مرضیه (1393). "بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با رفتارهای تغذیه‌ای بین نسلی (مورد مطالعه: شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز)"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز.
فاضلی، محمد (1398). مصرف و سبک زندگی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
گلابی، فاطمه.، آقایاری‌هیر، توکل و ساعی، مرضیه (1395). بررسی گذار تغذیه ای در بین نسل‌ها و زمینه اجتماعی مرتبط با آن، پایش، 15(3)، 221-223.  http://dorl.net/dor/20.1001.1.16807626.1395.15.3.1.5
منصوریان، محمد کریم ، قدرتی، حسین (1388). اعتماد اجتماعی و تعیین‌کننده‌های آن: رهیافت نهاد محور یا رهیافت جامعه محور؟ مطالعه موردی: شهر سبزوار، جامعه‌شناسی کاربردی، 20(2)، 189-215.   https://jas.ui.ac.ir/article_18185.html
مهدویکنی، محمدسعید (1387). دین و سبک زندگی، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
نوابخش، مهرداد و مثنی، ابوذر (1389). بررسی جامعه‌شناختی تحولات تغذیه در جوامع معاصر، علوم تغذیه، 9(1)، 33-48. https://www.sid.ir/paper/143349
وثوقی، منصور ، آرام،‌هاشم (1388). بررسی اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شهر خلخال استان اردبیل، پژوهشنامه علوم اجتماعی، 3(3)، 133-154.  http://ensani.ir/fa/article/229758
ودادهیر، ابوعلی (1396). غذا و طریقت‌های غذایی به‌مثابه میراث فرهنگی، علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، 12(1)، 143-150. https://nsft.sbmu.ac.ir/article-1-2630-en.pdf
هابز،گراهام.، شافر، نیکول (1387). مبانی مفهومی سرمایه اجتماعی، (ترجمه محمدمهدی شجاعی باغینی و همکاران)، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
 
Beardsworth, T., & Keil, A. (1996). Sociology on the menu: An invitation to the study of food and society. Taylor & Francis Group.
Deivanai, D. P. (2016). Factors influencing to Preference of Fast-Food Restaurants. IOSR Journal of Business and Management, 18(8), 20–25. https://doi.org/10.9790/487x-1808042025.
Fischler, C. (1988). Food, self and identity. Social Sciences Information. Information Sur Les Sciences Sociales, 27(2), 275–292. https://doi.org/10.1177/053901888027002005
Ghoochani, O. M., Torabi, R., Hojjati, M., Ghanian, M., & Kitterlin, M. (2018). Factors influencing Iranian consumers’ attitudes toward fast-food consumption. British Food Journal, 120(2), 409–423. https://doi.org/10.1108/bfj-12-2016-0612
Hassan, F., Kalsoom, S., Sheikh, N. H., & Humayun, A. (2020). Factors affecting food consumption patterns and dietary practices of adolescent girls: an explanatory sequential mixed method study. Annals of King Edward Medical University, 26(1), 9-18. https://doi.org/10.21649/akemu.v26i1.3296
Miura, K., Giskes, K., & Turrell, G. (2012). Socio-economic differences in takeaway food consumption among adults. Public Health Nutrition, 15(2), 218-226. https://doi.org/10.1017/S136898001100139X
Rezaei, S. M. A. (2017). Frequency and attitudes to fast food consumption in Yasuj, Southwestern Iran. International Journal of Nutrition Sciences, 2(2), 92–96. https://ijns.sums.ac.ir/article_43405.html
Rozin, P. (1996). Socioiocultural influences on human food selection. In E. D. Capaldi (Ed.), Why we eat what we eat: The psychology of eating (pp. 233–263). American Psychological Association.
Sharma, B. K., Jain, M., & Tiwari, D. (2015). Students perception towards social media–with special reference to Management Students of Bhopal Madhya Pradesh. International Journal of Engineering and Applied Sciences, 2(1), 30-34.
Zhong, C.-B., & Devoe, S. E. (2010). You are how you eat: fast food and impatience: Fast food and impatience. Psychological Science, 21(5), 619–622. https://doi.org/10.1177/0956797610366090