آدمیان، مرضیه، عظیمیهاشمی، مژگان و صنعتیشرقی، نادر (۱۳۹۱). تحلیل جامعهشناختی سبک پوشش زنان، زن و جامعه، 3(4): 161-186.
افراسیابی، حسین، سیار خلج، حامد و شکوهیفر، کاوه (۱۳۹۴). تبیین جامعهشناختی مدگرایی در بین جوانان شهر یزد، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان،۳۰: 21-1.
ایمان، محمّدتقی و مرحمتی، ندا (۱۳۹۳). تبیین جامعهشناختی گرایش جوانان به سبک زندگی مدرن در شهر شیراز، جامعهشناسی کاربردی، 25(3):20-1.
بنت، اندی (۱۳۹۳). فرهنگ و زندگی روزمره، (ترجمة لیلا جو افشانی و حسن چاوشیان)، تهران: اختران.
بودریار، ژان (۱۳۸۹). جامعه مصرفی اسطورهها و ساختارها، (ترجمة پیروز ایزدی)، تهران: نشر ثالث.
پیلتن، فخرالسادات و طالبی، حسین (۱۳۹۲). بررسی عوامل اجتماعی گرایش به مد در بین نوجوانان، مطالعات جامعهشناختی جوانان، 4(11): ۶۴-۴۹.
حبیبپورگتابی،کرم و باباییهمتی، زرنوش (1۳۹۳). رابطه بین دینداری و مصرف نمایشی زنان شهر تهران، مطالعات راهبردی زنان، 17(65): 37-67.
خداممحمّدی، زهرا و راسخ، کرامتالله (1400). عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر مدگرایی جوانان شهر شیراز، پژوهشهای جامعهشناختی، 15(2): 172-153.
خواجهنوری، بیژن، روحانی، علی و هاشمی، سمیه (۱۳۹۰). سبک زندگی و مدیریت بدن، جامعهشناسی زنان، 2(4): 47-21.
ذکائی، محمّدسعید (138۶). جامعهشناسی جوانان ایران، تهران: نشر آگه.
ربانی، رسول و یاسر، رستگار (۱۳۸۷). جوانان، سبک زندگی و فرهنگ مصرفی، مهندسی فرهنگی، 3(23): ۵۳ـ۴۴.
رحیمی، محمّد، آشفتهتهرانی، امیر و حضرتی، صومعه (۱۳۹۰). عوامل اجتماعی مؤثّر بر شکاف بین نسلی (مطالعه موردی شهر خلخال)، مطالعات جامعهشناختی ایران، 1(3): 98-79.
رومانی، سعید و صالحی، اکبر (۱۳۹۴). بررسی رابطة بین سبک زندگی و نگرش دینی با میزان گرایش به سمت مدگرایی دانشجویان، فصلنامه اخلاق،۴۰: 1۷۱ـ ۱۵۳.
قادری، طاهره و رضایی، سپیده (۱۳۹۳). رابطة سرمایه فرهنگی و گرایش جوانان به مد (تفاوت دختران و پسران)، فصلنامه علوم اجتماعی، ۶۶: 35-1.
کبیری، افشار؛ منوچهری، ایوب و بابازاده، رسول (1397). تحلیل جامعهشناختی گونههای مدگرایی در میان شهروندان استان آذربایجان غربی، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 7(4)، 789-763.
کوهستانبحرآسمان، فاطمه؛ محمّدی، اصغر و جهانبخش، اسماعیل (1398). بررسی ارتباط مدگرایی و هویت اجتماعی در بین دختران جوان 15 تا 29 سال شهر کرمان، زن و جامعه، 10(3): 238-215.
لولاآور، منصوره (۱۳۹۱). تأمّلی جامعهشناسانه بر پدیدة طلاق در روند مدرنشدن خانواده در شهر تهران، نامه انجمن جمعیتشناسی ایران، ۱۴: 174-155.
مامالهی، بیانه و علمی، محمود (۱۳۹۲). تعیین عوامل اجتماعی مرتبط با مدگرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز، مطالعات جامعهشناسی، 5(18): 25-7.
معیدفر، سعید و حقیقی، عبدالحمید (۱۳۸۷). عوامل اجتماعی گرایش به مد در میان جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله تهرانی، مطالعات جوانان، ۱۴و ۱۵: 1۵۰ـ۱۳۷.
وبلن، تورستین (۱۳۸۳) نظریه طبقه تنآسا، (ترجمة فرهنگ ارشاد)، تهران: نشر نی.
هنروران، زهرا (۱۳۹۱). مطالعه رابطه عوامل روانی ـ اجتماعی با مدگرایی (مطالعه جوانان 15 تا 29 ساله شهر شیراز)، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی.
Baumert, P. W., Jr, Henderson, J. M., & Thompson, N. J. (1998). Health risk behaviors of adolescent participants in organized sports.
The Journal of Adolescent Health,
22(6), 460–465.
https://doi.org/10.1016/s1054-139x(97)00242-5
Bing, H. (2014). Current Fashion buying among Indian female upper- middle class with reference to Tamil Nadu. International Journal of Marketing, Financial Services & Management Research, 3(6), 117–128.
Bocock, R. (1993). Consumption. London: Rutledge.
Bosco, S. M., & Bianco, C. A. (2005). Influence of maternal work patterns and socioeconomic status on gen Y lifestyle choice.
Journal of Career Development,
32(2), 165–182.
https://doi.org/10.1177/0894845305279169
Featherstone, M. (1991). The body in consumer culture. In: Featherstone, M., Hepworth, M., & Turner, B. (Eds). The Body: Social Process and Cultural Theory, SAGE Publications.
Inglehart, R., & Norris, P. (2003). Rising Tide: Gender Equality and Cultural Change around the World. Cambridge University Press.
Merton, R. K. (1968). Social Theory and Social Structure. New York: Glencoe Free Press.
O’cass, A., & Julian, C. C. (2001). Fashion clothing consumption: studing the effects of materialistic values, self-image/product-image congruency relationships, gender and age on fashion clothing involvement. In S. Chetty & B. Colline (Eds.), Bridging Marketing Theory and Practice, Proceedings of the Australian and New Zealand Marketing Academy Conference, Massey University, Auckland, New Zealand.
Park, E. J., & Forney, J. C. (2006). Cultural Impact on Impulse Buying of Y Consumers’ in U.S. and Korea. AMS/KAMS CPM Conference, Seoul, South Korea.
Razzaq, Z., Razzaq, A., Yousaf, S., & Hong, Z. (2018). The impact of utilitarian and hedonistic shopping values on sustainable fashion consumption: The moderating role of religiosity.
Global Business Review,
19(5), 1224–1239.
https://doi.org/10.1177/0972150918777947
Romero, A., & Ruiz, M. (2007). Does families lead to increased parental monitoring? protective factors for coping with risky behaviors.
Journal of Child & Family Studies,
16, 143–154.
http://dx.doi.org/10.1007/s10826-006-9074-5