نقش میانجی وابستگی دانش‌آموزان به شبکه‌های اجتماعی در تبیین رابطه میان سبک‌های ارتباطی خانواده و پذیرش اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی-واحد یزد، یزد، ایران

3 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.22034/jscc.2024.21458.1107

چکیده

زمینه و هدف: وابستگی نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی مجازی، پدیده نسبتاً نوظهور و رو به رشدی است که در سالیان اخیر با فراهم شدن دسترسی همگانی به فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، به یکی از عوامل مهم در تغییر الگوهای رفتاری منجر شده و توجه متخصصان حوزه‌های علوم اجتماعی و رفتاری را به خود معطوف نموده است. هدف پژوهش حاضر بررسی مدل علّی بین سبک‌های ارتباطی و پذیرش اجتماعی با نقش واسطه‌ای وابستگی به شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزان بود.
 
روش و دادهها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان تفت در سال تحصیلی 1402-1401 بود که به روش نمونه‌گیری تمام شماری تعداد 200 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه تجدیدنظرشده الگوهای ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی (1994)، پرسشنامه پذیرش اجتماعی مارلو و کراون (1960) و پرسشنامه وابستگی به اینترنت یانگ (1998) بود.
 
یافتهها: نتایج نشان داد سبک ارتباطی گفت‌وشنود، همنوایی و وابستگی به شبکه‌های اجتماعی به‌صورت مستقیم و معنادار پذیرش اجتماعی را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین از بین دو سبک ارتباطی، تنها سبک ارتباطی گفت‌وشنود به‌صورت مستقیم، منفی و معنادار، قادر به پیش‌بینی وابستگی به شبکه‌های اجتماعی در دانش‌آموزان می‌باشد. در نهایت وابستگی به شبکه‌های اجتماعی تنها در ارتباط بین سبک‌ ارتباطی گفت‌وشنود و پذیرش اجتماعی در دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان تفت نقش واسطه‌ای دارد.
 
بحث و نتیجهگیری: هرقدر افراد از سبک‌‍‌های ارتباطی بهتری استفاده کنند و آزادانه به بحث و تبادل‌نظر بپردازند کمتر به شبکه‌‍‌های اجتماعی وابسته شده و پذیرش اجتماعی آنها  افزایش می‌یابد.
 
پیام اصلی: مشاوران خانواده با برگزاری کارگاه‌های آموزش سبک‌های ارتباطی، وابستگی به شبکه‌های اجتماعی دانش آموزان را کاهش و پذیرش اجتماعی آن‌ها را افزایش دهند. تحقیقات بیشتری لازم است تا بر نقش والدین و ارائه آموزش‌های لازم به آن‌ها جهت کمک به بهبود پذیرش اجتماعی دانش آموزان و کاهش وابستگی به شبکه‌های اجتماعی تمرکز نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Students' Social Network Dependence in Explaining the Relationship Between Family Communication Styles and Social Acceptance

نویسندگان [English]

  • Mansoor Dehghan Manshadi 1
  • Mahnaz Khanfarasheh 2
  • Hamideh Hemmati 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Master of Educational Technology, Islamic Azad University (Yazd Branch), Yazd, Iran
3 PhD Candidate in Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Background and aim: The dependence of adolescents on virtual social networks is a relatively new and expanding phenomenon. In recent years, with the widespread availability of information and communication technologies, it has become a key factor in changing behavioral patterns, drawing the attention of experts in social and behavioral sciences. This study aims to investigate the causal relationship between communication styles and social acceptance, with the mediating role of dependence on social networks among students.
 
Data and method: The present study, which was correlational in nature, utilized structural equation modeling. The statistical population included all fifth-grade male students in Taft city (Yazd Province, Iran) for the 2022-2023 academic year. Data were obtained from the entire population, ensuring that each individual was surveyed and 200 questionnaires were analyzed. The instruments used for data collection were the revised Family Communication Patterns (RFCP) questionnaire by Fitzpatrick and Ritchie (1994), the Social Acceptance Scale by Marlowe and Crown (1960), and the Internet Addiction Questionnaire by Young (1998).
 
Findings: The results showed that dialogue communication style, conformity, and dependence on social networks directly and significantly predict social acceptance. Moreover, the findings revealed that among the two communication styles, only the dialogue communication style can directly, negatively, and significantly predict students' dependence on social networks. Finally, the results indicated that dependence on social networks mediates the relationship between dialogue communication style and social acceptance.
 
Conclusion: The use of effective communication styles and the free exchange of opinions reduce dependence on social networks, thereby enhancing social acceptance.
 
Key Message: To reduce students' dependence on social networks and increase their social acceptance, family counselors should organize workshops on communication styles. Additionally, further research should concentrate on the role of parents, providing them with the necessary training to help improve students' social acceptance and decrease their reliance on social networks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communication styles
  • Social acceptance
  • Dependency on social networks
  • Adolescents
  • Social change
آوری، نغمه؛ علیایی، زهرا و عطار طوسی، سیده محبوبه (1401). بررسی مقایسه‌ای مقایسه خودکارآمدی و پذیرش اجتماعی در مادران کودکان بیش فعال با خرسندی زناشویی. پیشرفت‌های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 5(48)، 55-44. https://jonapte.ir/fa/showart-11a181f2c84e0f2f670106a96c06ffd3
احیاکننده، منیژه و یوسفی، فریده (1396). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و سازگاری با دانشگاه: نقش واسطه‌ای راهبردهای مقابله با استرس. خانواده‌پژوهی، 13(2[50])، 291 - 273. https://jfr.sbu.ac.ir/article_97561.html
اکبری، فرشته؛ صداقت، مستوره و ایزدی، مهشید (1399). رابطه بین سبک‌های مقابله‌ای و پذیرش اجتماعی با مهارت‌های ارتباط کلامی زنان خانه دار شهر تهران. ایده‌های نوین روانشناسی، ۷(۱۱)، ۱-۸.
http://jnip.ir/article-1-482-fa.html
امین، شهین؛ هارون رشیدی، همایون و کاظمیان مقدم، کبری (1401). بررسی رابطه سبک‌های والدگری و الگوهای ارتباطی خانواده با وابستگی به شبکه‌های مجازی: نقش واسطه‌ای شایستگی اجتماعی. فصلنامه فرهنگی - تربیتی زنان و خانواده، 17(58)، 157-133. https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207166.html
باقری، حسن و بهادری‌جهرمی، ثمینه (1395). بررسی رابطه استفاده از فضای مجازی و تغییرات اجتماعی در میان جوانان (مورد بررسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس)، مطالعات علوم اجتماعی، 2(3)، 56-67.  http://www.uctjournals.com/farsi/archive/socials/1395/autumn/19.pdf
پیری، زهرا؛ امیری‌مجد، مجتبی؛ بزازیان، سعیده، و قمری، محمد (1398). نقش میانجی راهبردهای مقابله‌ای در رابطه بین دشواری تنظیم هیجان و اعتیاد به اینترنت. افق دانش، ۲۶(۱)، ۳۸-۵۳. http://dx.doi.org/10.32598/hms.26.1.3108
ترابیان، لیلا؛ عامری، فریده؛ خسروی، زهره و بنی‌جمالی، شکوه‌سادات (1399). بررسی نقش و کارکرد خانواده در اعتیاد نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی: یک مطالعۀکیفی. خانواده و پژوهش، ۱۷(۲)، ۱۸۹-۱۷۱. https://qjfr.ir/article-1-1505-fa.html
خانجانی، مهدی؛ قنبری، فرشته و نعیمی، ابراهیم (1398). بررسی ارتباط کارکرد خانواده، سبک دلبستگی و سبک‌های تربیتی والدین با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان. فرهنگ مشاوره روان درمانی، 10(37)، 121-142. https://doi.org/10.22054/qccpc.2019.26576.1655
خجسته، سعیده و میرحسینی، سیدابوالقاسم (1397). رابطه شبکه‌های اجتماعی با سلامت روان و هویت ملی و دینی دانش‌آموزان متوسطه دوم ناحیه 1 شهرستان کرمان. جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، 4(2)، 99-112. https://www.iase-jrn.ir/article_43737.html
درستکار، معظم (1400). بررسی رابطه پذیرش اجتماعی و خود انضباطی و سطوح آن با اعتیاد به اینترنت در دانش‌آموزان. اولین کنفرانس بین‌المللی ایده‌های نوین در فقه، حقوق و روانشناسی. https://civilica.com/doc/1621732
رهسپار، طیبه؛ خیر، محمد؛ برزگر، مجید و کورش نیا، مریم (1398). نقش واسطه‌ای پذیرش اجتماعی و طرحواره‌های هیجانی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم. روش‌ها و مدل‌های روانشناختی، 10(38)، 59-76. https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_4235.html
زارع بیدکی، فاطمه. (1398). نفوذ اجتماعی و تاثیر آن در زندگی افراد جامعه. اولین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و سلامت روانی-اجتماعی. https://civilica.com/doc/998255
سلیمی، هادی؛ حاجی‌علیزاده، کبری؛ عامری‌سیاهویی، مجتبی و بهدوست، پریسا (1400). نقش میانجی استرس کرونا در رابطه بین اعتیاد به اینترنت با تعارضات و خشونت زناشویی و خانوادگی، فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 12(45)، 95-116. https://doi.org/10.22054/qccpc.2020.53954.2480
صادقی، رسول (1401). جمعیت، توسعه و تغییرات اجتماعی. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 14(4)، 6-5. https://doi.org/10.22035/isih.2022.410
صمدی فرد، حمیدرضا و نریمانی، محمد (1396). رابطه بین درک تعامل، حمایت و پذیرش اجتماعی با قلدری در مدارس متوسطه پسرانه. روانشناسی اجتماعی، 12(45)، 83-94.  https://sanad.iau.ir/Journal/psychology/Article/924497
طباطبایی، سیدحسن، و راهرو، لیلا (1394). مقایسه پذیرش اجتماعی و سلامت روانی در دانشجویان با و بدون اعتیاد به اینترنت، دومین کنفرانس بین‌المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی. https://civilica.com/doc/522121
طبیجی، زینب؛ رزمی، زهرا و طباطباییان، سید حبیب الله (1401). تاثیر شبکه‌های اجتماعی در ترویج نوآوری مورد مطالعه (نانو تکنولوژی). مهندسی سیستم و بهره‌وری، 2(3)، 97-112. https://systems.eyc.ac.ir/article_243418.html
عبدی، هدی و درخشانی، سوران (1395). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، اعتیاد به اینترنت و سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی شهر اهواز. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(26)، 39-57. https://srb.sanad.iau.ir/fa/Article/1006401  
عزیزی، شهریار؛ حاجی کریمی، عباسعلی؛ حاجی ابراهیم، ساعده و دینی، امین (1392). بررسی رابطه بین سبک‌های ارتباطی خانواده‌ها و فرآیند تصمیم گیری پیش از خرید نوجوان‌ها. جامعه‌شناسی کاربردی، 24(1)، 208-191 https://jas.ui.ac.ir/article_18298.html
غفاری چراتی، علی‌اکبر؛ قنادزادگان، حسینعلی؛ حسن‌زاده، رمضان و عباسی، قدرت‌اله (1400). اثربخشی مهارت‌های مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان پذیرش اجتماعی و احساس تنهایی در بانوان. خانواده و پژوهش، ۱۸(۲)، ۱۲۰-۱۰۷.  https://qjfr.ir/article-1-1914-fa.html
فرنام، علی، و قنبرپور گنجاری، مهرداد (1398). نقش الگوهای ارتباط خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس در اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه دانش‌آموزان، مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 17(37)، 144-121. https://jeps.usb.ac.ir/article_5165.html
کشتکاران، طاهره (1388). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با تاب آوری در دانشجویان دانشگاه شیراز. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 11(39)، 55-43.  https://sanad.iau.ir/Journal/jsrp/Article/892050
کوروش‌نیا، مریم، و لطیفیان، مرتضی (1386). بررسی روایی و پایایی ابزار تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطات خانواده. خانواده پژوهی، 3(12)، 855-875. https://jfr.sbu.ac.ir/article_95009.html
مام‌صالحی، حسین؛ مرادی، امید؛ عارفی، مختار و یاراحمدی، یحیی (1399). نقش واسطه‌ای الگوهای ارتباطی در رابطه بین تمایزیافتگی خود و رضایت جنسی زوجین. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۲۶(۲)، ۱۶۹-۱۵۴. http://dx.doi.org/10.32598/ijpcp.26.2.3099.1
محمدی، ابراهیم؛ خوش اخلاق، حسن و جلالی، الهه (1401). بررسی کیفی مشکلات روان‌شناختی - فرهنگی و اجتماعی اعتیاد به شبکه‌های مجازی و اینترنت بر روی روابط زناشویی زوجین. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 13(50)، 275-303. https://doi.org/10.22054/qccpc.2022.64283.2815
منتظرقائم، مهدی و شاقاسمی، احسان (1387). اینترنت و تغییر اجتماعی در ایران: نگاهی فراتحلیلی با تاکید بر جوانان. مجله جامعه‌شناسی ایران، 9(3-4)، 120-142. http://www.jsi-isa.ir/article_21814.html
ناصری، سهیلا، و پیری، صدیقه (1396). تئوری زمینه‌ای: روشی برای مطالعه علمی و عملی توسعه و تغییر اجتماعی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 9(4)، 7-20. https://sanad.iau.ir/Journal/jisds/Article/821477
نخشی پور، ابراهیم و ابراهیم پور، داود (1397). رابطه میزان حضور و فعالیت در فضای مجازی با میزان سازگاری زناشویی در بین مردان و زنان متأهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر ارومیه، زن و مطالعات خانواده، 10(39)، 133-153. https://sanad.iau.ir/journal/jwsf/Article/665431?jid=665431
نظری، مهسا؛ لطفی، مژگان و امینی، مهدی (1399). نقش واسطه‌ای دشواری‌های تنظیم هیجان در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده با گرایش به رفتارهای پرخطر و اعتیاد به اینترنت. رویش روان‌شناسی، ۹(۱۱)، ۷۶-۶۵. https://frooyesh.ir/article-1-2333-fa.html
نورمحمدی، مرتضی، و محمدی، رقیه. (1392). نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در انقلاب مصر. تحقیقات سیاسی و بین‌المللی، 5(14)، 139-162. https://sanad.iau.ir/journal/pir/Article/552031?jid=552031
Abdi, H., & Derakhshani, S. (2017). The relationship between family communication patterns, internet addiction and academic adjustment of Ahvaz high school students. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 7(26), 39-57. [In Persian], https://srb.sanad.iau.ir/en/Article/1006401
Akbari, F., Sedaghat, M., & Ezadi, M. (2021). The relationship between coping styles and social acceptance with verbal communication skills of housewives in Tehran. Journal of Psychology New Ideas, 7(11), 1-8. [In Persian],  http://jnip.ir/article-1-482-fa.html
Amin, S., Haroon Rashidi, H., & Kazemian Moghadam, K. (2022). Investigating parenting styles and family relationship patterns with addiction to virtual networks: the mediating role of social competence in Dezful city students. The Women and Families Cultural-Educational17(58), 133-157. [In Persian],  https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207166.html
Asch, S.E. (1951). Effects of group pressure upon the modification and distortion of judgments. In H. Guetzkow (Ed.), Groups, Leadership and Men; Research in Human Relations (pp. 177–190). Carnegie Press. https://psycnet.apa.org/record/1952-00803-001
Avari, N., Olyayi, Z., & Attaretusi, S. M. (2022). A comparative study comparing self-efficacy and social acceptance in mothers of hyperactive children with marital satisfaction. Journal of New Advances in Psychology, Educational Sciences and Education, 5(48), 44-55. [In Persian],  https://jonapte.ir/fa/showart-11a181f2c84e0f2f670106a96c06ffd3
Azizi, S., Hajikarimi, A. A., Hajiebrahim, S., & dini, A. (2013). Examining the relationship between communication styles of families and the pre-purchase decision making process of teenagers. Journal of Applied Sociology, 24(1), 191-208. [In Persian],  https://jas.ui.ac.ir/article_18298.html
Bagheri, H., & Bahadori Jahromi, S. (2016). Investigating the relationship between the use of virtual space and social changes among young people (surveyed by students of Bandar Abbas Islamic Azad University). Social Science Studies, 2(3), 56-67.  [In Persian]  http://www.uctjournals.com/farsi/archive/socials/1395/autumn/19.pdf
Bloemen, N., & De Coninck, D. (2020). Social media and fear of missing out in adolescents: The role of family characteristics. Social Media Society, 6(4), 121-136. https://doi.org/10.1177/2056305120965517
Bonaiuto, M., Mosca, O., Milani, A., Ariccio, S., Dessì, F., & Fornara, F. (2024). Beliefs about technological and contextual features drive biofuels’ social acceptance. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 189(Part A), 113867. https://doi.org/10.1016/j.rser.2023.113867
Crowne, D.P., & Marlowe, D. (1960). A new scale of social desirability independent of psychopathology. Journal of Consulting Psychology, 24(4), 349–354. https://doi.org/10.1037/h0047358 
D’Arienzo, M.C., Boursier, V., & Griffiths, M.D. (2019). Addiction to social media and attachment styles: A systematic literature review. International Journal of Mental Health and Addiction, 17(4), 1094-1118. https://doi.org/10.1007/s11469-019-00082-5
Davison, R.M. (2017). Facilitating Social Harmony Through ICTs. In: Choudrie, J., Islam, M., Wahid, F., Bass, J., Priyatma, J. (eds) Information and Communication Technologies for Development. ICT4D 2017. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 504. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-59111-7_1
Deutsch, M., & Gerard, H.B. (1955). A study of normative and informational social influences upon individual judgment. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 51(3), 629–636. https://doi.org/10.1037/h0046408
Diamond, J.  (2011). Collapse: How Societies Choose to Fail or Succeed. New York: Viking.
Dorostkar, M. (2021). Investigating the relationship between social acceptance and self-discipline and its levels with internet addiction in students. 1st International Conference on New Ideas in Jurisprudence, Law and Psychology. [In Persian] https://civilica.com/doc/1621732
Ehyakonandeh, M., & Yousefi, F. (2017). Relationship between Family Communication Patterns and Adjustment to University: Mediating Role of Coping Strategies. Journal of Family Research13(2), 273-291.  https://jfr.sbu.ac.ir/article_97561.html
family communication patterns instrument. Journal of Family Research, 3(12), 855-875.  [In Persian], https://jfr.sbu.ac.ir/article_95009.html
Farnam, A., & Ghanbarpoor, M. (2020). The role of family relationship patterns and psychosocial atmosphere students' mobile network-based addiction classroom.  Journal of Educational Psychology Studies, 17(37), 121-144. [In Persian] https://jeps.usb.ac.ir/article_5165.html
Fitzpatrick, M.A. & Ritchie, L.D. (1994). Communication schemata within the family: Multiple perspectives on family interaction, Human Communication Research, 20(3), 275-301. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1994.tb00324.x
Fitzpatrick, M.A. (2004). The family communication patterns theory: Observations on its development and application, The Journal of Family Communication, 4(3/4), 167-179. https://doi.org/10.1080/15267431.2004.9670129
Gaede, J., & Rowlands, I.H. (2019). The value of multiple perspectives: Problem-solving and critique in the evaluation of social acceptance research-A response to M. Wolsink. Energy Research & Social Science, 48, 262-268. https://doi.org/10.1016/j.erss.2018.12.007
Ghaffari Cherati, A. A., Ghannadzadehghan, H. A., Hasanzadeh, R., & Abbasi, G. (2021). The impact of acceptance and commitment therapy on social acceptance and loneliness of women, Quarterly Journal of Family and Research, 18(2), 107-120. [In Persian]  https://qjfr.ir/article-1-1914-en.html
Greenwood, D.J., and Morten, L. (2006). Introduction to Action Research: Social Research for Social Change. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
Harper, C.L., and Kevin, T.L. (2018). Exploring Social Change: America and the World. 7th ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, https://www.amazon.com/Exploring-Social-Change-America-World/dp/1138054801
Hertsberg, N., & Zebrowski, P. M. (2016). Self-perceived competence and social acceptance of young children who stutter: Initial findings. Journal of Communication Disorders, 64, 18-31. https://doi.org/10.1016%2Fj.jcomdis.2016.08.004
Huang, L. N. (1999). Family communication patterns and personality characteristics. Academic Research Library, 47(2), 230-244. https://doi.org/10.1080/01463379909370136
Keles, B., McCrae, N., Grealish, A. (2020). A systematic review: the influence of social media on depression, anxiety and psychological distress in adolescents. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 79-93. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1590851
Keshtkaran, T. (2009). The relationship between family communication patterns and resilience in students of Shiraz University. Knowledge and Research in Applied Psychology, 11(39), 43-55. [In Persian],  https://sanad.iau.ir/en/Journal/jsrp/Article/892050
Khanjani, M., Ghanbari, F., & Naeimi, E. (2019). Investigating the Relationship between Family Function, Attachment Style and Parenting Styles with Internet Addiction in Adolescents. Counseling Culture and Psycotherapy10(37), 121-142. [In Persian] https://doi.org/10.22054/qccpc.2019.26576.1655
Khojasteh, S., & Mirhosseini, S. A. (2019). The relationship of social networking with mental health and national and religious identity of secondary students of district 1 in Kerman. Sociology of Education4(2), 99-112. [In Persian],  https://www.iase-jrn.ir/article_43737.html
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2002). Communication in intact families. In A. L. Vangelisti (Ed.), Handbook of Family Communication (pp. 177–195). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. https://psycnet.apa.org/record/2004-00165-008
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2002). Toward a theory of family communication. Communication Theory, 12(1), 70-91. http://dx.doi.org/10.1093/ct/12.1.70
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2006). Family Communication Patterns Theory: A Social Cognitive Approach. In D. O. Braithwaite & L. A. Baxter (Eds.), Engaging theories in family communication: Multiple perspectives, (p. 50-65). Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781452204420.n4
Koroshnia, M., & Latifian, M. (2007). An investigation on validity and reliability of revised
Mam Salehi, H., Moradi, O., Arefi, M., & Yarahmadi, Y. (2020). Mediating role of communication patterns in relationship between self-differentiation and sexual satisfaction. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 26(2), 154-169. [In Persian], http://dx.doi.org/10.32598/ijpcp.26.2.3099.1 
McMichael, P. (2021). Development and Social Change: A Global Perspective. 4th ed. Thousand Oaks, CA: Pine Forge Press.
Mersin, S., İbrahimoğlu, Ö, Saray, Kılıç, H., Bayrak, Kahraman, B. (2020). Social media usage and alexithymia in nursing students. Perspectives in Psychiatric Care, 56(2), 401-408. https://doi.org/10.1111/ppc.12448
Mohammadi, E., Khosh Akhlagh, H., & Jalali, E. (2022). Qualitative study of psychological-cultural and social problems of addiction to virtual networks and the Internet on the marital relations of couples in Isfahan. Counseling Culture and Psycotherapy13(50), 275-303.  [In Persian], https://doi.org/10.22054/qccpc.2022.64283.2815 
Montazerghaem, M., & Shaghasemi, E. (2008). Internet and social change in Iran: A meta-analytical study emphasizing the youth generation. Iranian Journal of Sociology, 9(3-4), 120- 142. [In Persian], http://www.jsi-isa.ir/article_21814.html  
Nakhshipour, E., & Ebrahimpoor, D. (2018). The relationship between the amount of presence and activity in cyberspace with the degree of marital adjustment among married men and women referring to Urmia counseling centers.  Journal of Women and Studies of Family 10(39), 133-153. [In Persian] https://sanad.iau.ir/en/Journal/jwsf/Article/665431?jid=665431
Naseri, S., & Piri, S. (2018). Grounded theory: a method for scientific and practical study of development and social change. Journal of Iranian Social Development Studies, 9(4), 7-20. [In Persian], https://sanad.iau.ir/Journal/jisds/Article/821477
Nazari, M., Lotfi, M., & Amini, M. (2021). The mediating role of emotion regulation difficulties in the relationship between family communication patterns with tendency toward high-risk behaviors and internet addiction. Rooyesh-e-Ravanshenasi / Psycological Journal, 9(11), 65-76. [In Persian],  https://frooyesh.ir/article-1-2333-en.html
Noormohammadi, M., & Mohammadi, R. (2013). The Role of Cyber Social Network in Egyptian Revolution. Political and International Research, 5(14), 139-162. [In Persian] https://sanad.iau.ir/en/Journal/pir/Article/552031?jid=552031
Opreaa, C & Stan, Andree, A. (2019). Adolescents' perceptions of online communication. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 4089–4091. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.204
Park, S. K., Kim, J. Y., & Cho, C. B. (2008). Prevalence of Internet addiction and correlations with family factors among South Korean adolescents. Adolescence, 43(172), 895-909. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19149152
Piri, Z., Amiri Majd, M., Bazzazian, S., & Ghamari, M. (2019). The mediating role of coping strategies in the relationship of difficulties in emotion regulation with internet addiction among college students. Internal Medicine Today, 26(1), 38-53. [In Persian], http://dx.doi.org/10.32598/hms.26.1.3108 
Rahsepar, T., Khayer, M., Barzegar, M., & Kouroshnia, M. (2020). The Mediating Role of Social Acceptance and Emotional Schemain Relationship betweenFamily Communication Patterns and Academic Motivation in High School Students of Second Grade. Psychological Models and Methods10(38), 59-76. https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_4235.html
Reinhard, M. A., Dewald-Kaufmann, J., Wüstenberg, T., Musil, R., Barton, B. B., Jobst, A., & Padberg, F. (2020). The vicious circle of social exclusion and psychopathology: A systematic review of experimental ostracism research in psychiatric disorders. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 270(5), 521-532. https://doi.org/10.1007/s00406-019-01074-1
Ren, D., Wesselmann, E. D., & Williams, K. D. (2018). Hurt people hurt people: Ostracism and aggression. Current Opinion in Psychology, 19, 34-38. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.03.026
Ricciardelli, LA., Quinn, AE., Nackerud, L. (2020). Human behavior and the social media environment: Group differences in social media attitudes and knowledge among US social work students. Social Work Education, 1(1), 1-19. https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1805427
Sadeghi, R. (2022). Population, Development and Social Changes. Interdisciplinary Studies in the Humanities14(4), 5-6. [In Persian], https://doi.org/10.22035/isih.2022.410
Salimi, H., Hajializade, K., Ameri Siahoui, M., & Behdost, P. (2021). Investigating the role of Corona stress mediators in relationship between internet addiction and marital and family conflict and violence. Counseling Culture and Psycotherapy12(45), 95-116. [In Persian], https://doi.org/10.22054/qccpc.2020.53954.2480
Samadifar, H. R., & Narimani, M. (2018). The relationship between understanding interaction, support and social acceptance with bullying in boys' highschools. Journal of Social Psychology, 12(45), 83-94. [In Persian] https://sanad.iau.ir/en/Journal/psychology/Article/924497
Sposato, R. G., & Hampl, N. (2018). Worldviews as predictors of wind and solar energy support in Austria: Bridging social acceptance and risk perception research. Energy Research & Social Science, 42, 237-246. https://doi.org/10.1016/j.erss.2018.03.012
Tabatabaei, S.H., & Rahrou, L. (2015). Comparison of social acceptance and mental health in students with and without internet addiction. Second International Conference on Behavioral Sciences and Social Studies. [In Persian],  https://civilica.com/doc/522121
Tabiji, Z., Razmi, Z., & Tabatabaiyan, S. H. (2022). The impact of social networks in promoting innovation (A case study of nanotechnology). System Engineering and Productivity, 2(3), 97-112. [In Persian],  https://systems.eyc.ac.ir/article_243418.html
Tang, C.S.K., & Koh, Y.Y.W. (2017). Online social networking addiction among college students in Singapore: Comorbidity with behavioral addiction and affective disorder. Asian Journal of Psychiatry, 25(9), 175-178. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2016.10.027
Torabian, L., Ameri, F., Khosravi, Z., & Banijamali, S. S. (2020). An investigation of the role and function of the family in adolescents' addiction to social networks: a qualitative study. Quarterly Journal of Family and Research, 17(2), 171-189. [In Persian],  https://qjfr.ir/article-1-1505-en.html
Volz, K. G., & Zander, T. (2014). Primed for intuition?, Neuroscience of Decision Making, 1, 26-34.  http://dx.doi.org/10.2478/ndm-2014-0001
Wijenayake, S., Van Berkel, N., Kostakos, V., & Goncalves, J. (2020). Quantifying the effect of social presence on online social conformity. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 4(CSCW1), 1-22. https://doi.org/10.1145/3392863
Yalçin, I., Özkurt, B., Özmaden, M., Yagmur, R. (2020). Effect of smartphone addiction on loneliness levels and academic achievement of Z Generation. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(1), 208-214. https://doi.org/10.17220/ijpes.2020.01.017
Young, K.S. (1999). Internet Addiction: Evaluation and Treatment. Bristish Medicine Journal/ BMJ, 319: 9910351.  https://doi.org/10.1136/sbmj.9910351
Zare Bidoki, F. (2020). Social influence and its impact on the lives of community members. 1th International Conference on Sustainable Development and Psychology Health. [In Persian], https://civilica.com/doc/998255