زمینه‌های تغییر در بازنمایی جنسیت از فرهنگ تا سیاست: تحلیل محتوای فیلم سینمایی باربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

10.22034/jscc.2025.22060.1156

چکیده

زمینه و هدف: سینما نقش مهمی در فرهنگ‌سازی، سرگرمی و تفکر دارد و می‌تواند مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را در خود و جامعه مخاطب بازتاب دهد و همچنین به بازتولید ارزش‌های فرهنگ جامعه کمک نماید. این پژوهش سعی دارد زمینه‌های تغییر در بازنمایی مفاهیم جنسیتی در فیلم باربی را مورد مطالعه قرار دهد.
 
روش و دادهها: این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی، پیام‌های فرهنگی فیلم سینمایی «باربی» را به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال 2023 مورد مطالعه قرارداده است. به‌منظور گردآوری اطلاعات، فیلم سینمایی چندین بار به‌صورت فردی و گروهی مشاهده شد و پس از پیاده‌سازی دیالوگ و روابط به تصویرکشیده شده در فیلم، دسته‌بندی و استخراج یافته‌ها انجام شد.
 
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که فیلم از طریق تقابل مفهوم قدرت با موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، به‌ویژه بحران مردانگی و نمادهایی مانند اسب قهوه‌ای به‌عنوان نمادی از قدرت مردانه، پیام‌های مهمی را ارائه می‌دهد. همچنین فیلم از عناصر بصری و مفهومی برای برجسته‌کردن ایده‌ باربی به‌ عنوان نمادی ماندگار استفاده کرده و پیوستگی آن با ایجاد نظم نوین جهانی و احیای بازاریابی را نیز به تصویر می‌کشد.
 
بحث و نتیجهگیری: تحلیل محتوای فیلم نشان داد که این اثر در ابعاد مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی،‌ هویتی، اجتماعی و ایدئولوژیک پیام‌های قابل‌توجهی را در خود جای ‌داده است. باتوجه به اینکه گاهی سینما تغییرات اجتماعی را پیش بینی می کند و گاهی تغییرات اجتماعی درسینما بازگویی می شود، پیام‌های نهفته درسینما حاوی رویکردهای جدیدی است و ظرفیت‌های متفاوتی در بازنمایی کلیشه‌های جنسیتی و نگاه خیره مردانه ایجاد کرده‌ و به احیای فرهنگ و سنت‌های آمریکایی با تأکید بر مؤلفه جذابیت کمک می‌کنند. این فیلم برخی تغییرات اجتماعی را بازنمایی می کند وگاها هدفمند آینده اجتماعی و سیاسی را از منظر روابط قدرت و جنسیت تفهیم می نماید.
 
پیام اصلی: نتایج پژوهش نشان داد که سازندگان باربی علاوه ‌بر این‌ که از ظرفیت باربی برای انتشار مفاهیم فرهنگی آمریکایی بهره برده‌اند، اما با در نظرگیری اقتضائات و تحولات فکری دنیای جدید، سعی دارند بازنمایی مفهومی باربی به‌گونه‌ای باشد که با نگرش‌های دنیای جدید سازگار باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Changing Context of Gender Representation from Culture to Politics: A Content Analysis of the Barbie Movie

نویسندگان [English]

  • Hazhir Fathi 1
  • Faezeh Taghipour 2
1 PhD in Social Communication Sciences, Islamic Azad University – Isfahan Branch, Khorasgan, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Department of Communication Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University– Isfahan Branch, Khorasgan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: Cinema plays a significant role in shaping culture, providing entertainment, and fostering thought. It can reflect social, political, cultural, and economic issues within its narrative and to its audience, while also contributing to the reproduction of societal cultural values. This research aims to investigate the changes in the representation of gender concepts through the content presented in the movie Barbie.
 
Data and Method: This research examines the cultural messages conveyed in Barbie, recognized as one of the best-selling movies of 2023, through a qualitative content analysis method. To gather data, the film was watched multiple times individually and in group settings. Following the transcription of the dialogue and the depiction of relationships within the film, the findings were categorized and extracted.
 
Findings: The results indicate that the film conveys important messages by contrasting the concept of power with political, social, economic, and cultural issues, particularly the crisis of masculinity and through symbols such as the brown horse, representing male power. The film also employs visual and conceptual elements to emphasize Barbie's enduring symbolic status, illustrating its connection to establishing a new world order and the resurgence of marketing.
 
Conclusion: The content analysis of the film reveals that it encompasses significant messages across various dimensions, including political, economic, cultural, identity-related, social, and ideological aspects. Given that cinema sometimes anticipates social changes and at other times reflects them, the implicit messages within the film offer new perspectives and create diverse capacities in the representation of gender stereotypes and the male gaze, thereby contributing to the revival of American culture and traditions with an emphasis on the component of attractiveness. The film portrays certain social changes and occasionally purposefully communicates the social and political future from the perspective of power and gender relations.
 
Key Message: The research results showed that the creators of Barbie are not only utilizing Barbie's capacity to disseminate American cultural concepts but are also trying, by considering the requirements and intellectual developments of the new world, to conceptually represent Barbie in a way that aligns with contemporary perspectives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content analysis
  • Cinema
  • Movie
  • Reproduction of Barbie
  • Gender representation
بیاتی، محمدرضا فتح‌الله (۱۳۹۵). درآمدی بر جذابیت در رسانه دینی. تهران: سدید.
تقی‌پور، فائزه (۱۴۰۰). رسانه و فریب‌کاری. اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان.
توسلی رکن‌آبادی، مجید؛ اسماعیلی، بشیر (۱۳۹۲). بررسی جایگاه سینمای هالیوود در دیپلماسی رسانه‌ای آمریکا: بازنمایی، هژمونی فرهنگی و پیشبرد اهداف سیاست خارجی. تحقیقات سیاسی و بین‌المللی، ۵(۱۶)، ۱۱۷-۱۴۱. https://sanad.iau.ir/Journal/pir/Article/1012208
دادگران، سید محمد (۱۳۸۵). مبانی ارتباطات جمعی (چاپ دهم). تهران: مروارید.
دانش‌ناری، حمیدرضا؛ حسینی، سیدحسین (۱۳۹۹). تحلیل محتوای کیفی فیلم «جوکر» با رویکرد جرم‌شناسی فرهنگی. مجله جهانی رسانه، ۱۵(۱)، ۷۷-۹۸. https://gmj.ut.ac.ir/article_80513.html
خانی، محمدحسن (۱۳۸۴). دیپلماسی فرهنگی و جایگاه آن در سیاست خارجی کشورها. دانش سیاسی، ۱(۲)، ۱۳۵-۱۴۸. https://doi.org/10.30497/pk.2005.74
روزنامه فرهیختگان (۱۴۰۲). تاثیرات عجیب و غریب فیلم «باربی» روی مردم دنیا! بازیابی شده از https://fdn.ir/82985
عموئیان، فروغ؛ نامور مطلق، بهمن (۱۴۰۱). نشانه‌شناسی عروسک باربی با اسطوره‌شناسی‌های رولان بارت. باغ نظر، ۱۹(۱۱۲)، ۵۳-۶۶. https://doi.org/10.22034/bagh.2022.242064.4618
فلیک، اووه (۱۴۰۱). درآمدی بر تحقیق کیفی (ترجمه هادی جلیلی). تهران: نی.
کریپندورف، کلوس (۱۳۹۰). تحلیل محتوا: مبانی روش‌شناسی (ترجمه هوشنگ نایبی). تهران: نی.
گیدنز، آنتونی (۱۳۸۶). جامعه‌شناسی (ترجمه حسن چاوشیان). تهران: نی.
مک‌لوهان، هربرت مارشال (۱۳۷۷). برای درک رسانه‌ها (ترجمه سعید آذری، چاپ اول). تهران: سازمان صدا و سیما، مرکز تحقیقات مطالعات و سنجش برنامه‌ای.
محمدی، سارا  (۱۳۹۴). تأثیر باربی به عنوان یک الگوی تصویری بر دختران (مورد پژوهی دانش‌آموزان دختر مقطع چهارم ابتدایی شهر اصفهان). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده هنرهای تجسمی. https://elmnet.ir/doc/10925763-21262
مک‌کیب، جانت (۱۴۰۱). مطالعات فمینیستی فیلم (ترجمه طلیعه حسینی). تهران: بان.
مورن، الیویه (۱۴۰۰). سنت‌ها چگونه متولد می‌شوند و چگونه می‌میرند (ترجمه عطیه رضایی). تهران: فرهامه.
مهدی‌زاده، سیدمحمد (۱۳۹۶). نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی. تهران: همشهری.
نوری، سیده علویه؛ قیومی، عباسعلی؛ عزیزآبادی فراهانی، فاطمه (۱۴۰۱). تحلیل محتوای فرهنگی فیلم‌های اکران‌شده در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در سال ۱۳۹۷ (مورد مطالعه: جشنواره فیلم کودک و نوجوان). مدیریت فرهنگی، ۱۶(۲)، ۶۵-۸۳. https://doi.org/10.30495/jcm.2022.20698
وحدتی، مهرداد (۱۳۸۸). صنایع فرهنگی. تهران: نگاه معاصر.
Amoian, F., & Namvar Motlagh, B. (2022). Semiotic Analysis of Barbie Dolls Using Roland Barthes’ Mythologies. [In Persian]. https://doi.org/10.22034/bagh.2022.242064.4618
Anderson, B. A., & Britton, M. K. (2020). On the automaticity of attentional orienting to threatening stimuli. Emotion, 20(6), 1109–1112. https://doi.org/10.1037/emo0000596
Ang, I. (1982). Watching Dallas: Soap opera and the melodramatic imagination. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315002477
Artuç, H. G. K. (2014). Being a Barbie or Barbie-Q. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 158, 115-118.
Bayati, M. R. F. (2016). An introduction to attraction in religious media. Tehran: Sadeed Publication. [In Persian].
Dadgaran, S. M. (2006). Foundations of Mass Communication, (10th ed.). Tehran: Morvarid Publication. [In Persian].
Danesh Nari, H. R., & Hosseini, S. H. (2020). Qualitative content analysis of the film "Joker" with a cultural criminology approach. Global Media Journal-Persian Edition, 15(1), 77–98. [In Persian]. https://doi.org/10.22059/gmj.2020.80513
Farhikhtegan Newspaper. (2023). The strange effects of the movie "Barbie" on the people of the world!, Retrieved from: https://fdn.ir/82985. [In Persian].
Finzsch, N. (2008). Male gaze and racism. Gender Forum: An Internet Journal for Gender Studies, 23, 23-41. https://www.scribd.com/document/548187346
Flick, U. (2022). An Introduction to Qualitative Research. (Translated to Persian By H. Jalili), Tehran: Ney Publications. [In Persian].
Gaudio, A. (2011). Beauty and the Barbie Doll: When Life Imitates Plastic. American Studies Senior Theses, 5. Fordham University. Retrieved from https://research.library.fordham.edu/amer_stud_theses/5
Giddens, A. (2007). Sociology (Translated to Persian by Hassan Chavoshian) Tehran: Ney Publications. [In Persian].
Girard, A. (2002). Cultural Industries (1978). In Jeremy Ahearne (ed.), French Cultural Policy Debates: A Reader (pp. 102-108). Routledge.
Harriger, J. A., Schaefer, L. M., Thompson, J. K., & Cao, L. (2019). You can buy a child a curvy Barbie doll, but you can’t make her like it: Young girls’ beliefs about Barbie dolls with diverse shapes and sizes. Body Image, 30, 107-113.  
Khani, M. H. (2005). Cultural Diplomacy and Its Place in Foreign Policy of Countries. Journal of Political Science, 1(2), 135-148. [In Persian]. https://doi.org/10.30497/pk.2005.74
King, C. (2020). The Routledge Handbook of Gender and Communication. London: Routledge.  
Krippendorff, K. (2011). Content Analysis: Foundations of Methodology (Translated to Persian By H. Nayebi). Tehran: Ney Publications. [In Persian].
Mark, C. (2023). Barbie: John Cena Reveals That Landing the Role of Merman Ken Was a "Happy Accident". Toonado Website. Retrieved (25 May 2023) from https://toonado.com/movies/barbie-john-cena-reveals-that-landing-the-role-of-merman-ken-was-a-happy-accident-a7461
McCabe, J. (2022). Feminist Film Studies: Writing the Woman into Cinema, (Translated to Persian by T. Hosseini). Tehran: Ban Publishing. [In Persian].  
McLuhan, H. M. (1998). Understanding media: The extensions of man, (Translated to Persian by Saeed Azari). Tehran: Iranian Broadcasting Organization, Research Center for Program Studies and Evaluation, First Edition. [In Persian].
Mehdizadeh, S. M. (2017). Media Theories: Common Ideas and Critical Perspectives. Tehran: Hamshahri Publications. [In Persian].
Mertala, P. (2020). How connectivity affects otherwise traditional toys? A functional analysis of Hello Barbie. International Journal of Child-Computer Interaction, 25(100186), 100186. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2020.100186
Mohammadi, S. (2015). The Effect of Barbie as a Visual Role Model on Girls (Case Study of Female Students in the Fourth Grade of Elementary School in Isfahan) (Master's thesis). Isfahan University of Art, Faculty of Visual Arts. [In Persian]. https://elmnet.ir/doc/10925763-21262
Morin, O. (2021). How Traditions Live and Die. (Translated to Persian by A. Rezaei). Tehran: Farhameh Publishing. [In Persian].
Mulvey, L. (1988). Feminism and Film Theory. New York: Routledge.
Nascimento, J. (2019). Art, Cinema and Society: Sociological Perspectives. Global Journal of Human – Social Science, 19(5), 19-28. Retrieved from https://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/view/3021
Naylor, R. L. (2023). Why Barbie and not Oppenheimer: A Film Review of Barbie, directed by Greta Gerwig. Warner Bros. Pictures, 2023. Endeavour, 47(3), 100873. https://doi.org/10.1016/j.endeavour.2023.100873
Nouri, S. A., Qayoumi, A. A., & Azizabadi Farahani, F. (2022). Cultural content analysis of films screened at the International Roshd Film Festival in 2018 (Case study: Children and Adolescents Film Festival). Journal of Cultural Management, 16(2), 65–83. [In Persian]. https://doi.org/10.30495/jcm.2022.20698
Paskin, W. (2023). Greta Gerwig's 'Barbie' Dream Job. The New York Times Magazine. Retrieved (11 July 2023) from https://www.nytimes.com/2023/07/11/magazine/greta-gerwig-barbie.html
Rubin, D., Mohr, I., & Kumar, V. (2022). Beyond the box office: A conceptual framework for the drivers of audience engagement. Journal of Business Research, 151, 473–488. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.07.021
Rubin, R. (2023). Greta Gerwig, Margot Robbie and Ryan Gosling Bring Plastic, Fantastic 'Barbie' to Cinema Con. United States of America: Variety Website. Retrieved (25 April 2023) from https://variety.com/2023/film/news/greta-gerwig-and-margot-robbie-barbie-cinemacon-1235586958  
Taghipour, F. (2021). Media and Deception. Isfahan: Islamic Propagation Office of Isfahan. [In Persian].
Tavassoli Roknabadi, M., & Esmaeili, B. (2013). The role of Hollywood cinema in American media diplomacy: Representation, cultural hegemony, and advancement of foreign policy goals. Political and International Researches Quarterly, 5(16), 117–141. [In Persian]. https://sanad.iau.ir/en/Journal/pir/Article/1012208
Tulinski, H. (2017). Barbie as cultural compass: Embodiment, representation, and resistance surrounding the world’s most iconized doll. Sociology Student Scholarship. 1.
https://crossworks.holycross.edu/soc_student_scholarship/1
Vahdati, M. (2009). Cultural Industries. Tehran: Negah-e Moaser Publishing. [In Persian].
Webb, J. B., Ford, N. M., & Padro, M. P. (2023). Fashion versus fitspo: The effect of viewing images of contemporary Barbie® dolls in passive versus active poses on college women’s body image and affect. Body Image, 45, 201-209. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2023.03.004