بازاندیشی در علوم اجتماعی: یک مطالعه مروری

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد مرودشت، مرودشت، ایران

3 دانشیار جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22034/jscc.2024.20878.1094

چکیده

زمینه و هدف: تحقیق و گفتگو پیرامون انسان همواره در طول تاریخ محل بحث و مناقشه بوده‌است. علوم اجتماعی در این میان مسئولیت مطالعه و بررسی رفتارها و کنش‌های انسانی را داشته است. به دلیل قابلیت کنشگری خلاقانه انسان در کنار فعالیت‌های عقلانی وی، حصول شناخت کامل در این حوزه بسیار مورد تردیداست. از جانب دیگر علوم اجتماعی نیز به نوبة خود محدودیت‌ها و اریب‌هایی در خود نهفته دارد که مربوط به نقش محقق در تحقیق است. به همین دلیل اندیشمندان زیادی به این روند انتقاد کردند و سعی نمودند انواع متفاوتی از روش‌های سنجش اعتبار علم در جامعه‌شناسی را ابداع نمایند.
 
روش و دادهها: روش بازاندیشی از جمله کارآمدترین و جدیدترین روش‌ها در عرصه جامعه‌شناسی به شمار می‌رود. با کاربرد این روش محقق علوم اجتماعی علاوه بر مطالعه افراد تحت مطالعه خود، خودش را نیز مطالعه می‌کند. برای معرفی این روش، به اصلی‌ترین منابع از طریق یک مطالعه اسنادی مراجعه شد و سعی شد شیوه‌ها و مراحل بازاندیشی در مطالعات میدانی ارائه شود.
 
یافتهها: در این بخش سعی شد با استفاده از نظریه بوردیو و پژوهش ماثنر و دوثت تکنیک‌های اصلی بازاندیشی در پژوهش‌های میدانی تشریح شود. دراین‌مسیر سعی شد نشان داده شود که پژوهشگر علوم اجتماعی با استفاده از روش بازاندیشی چگونه می‌‎بایست 1. علائق‌اش، 2. عواطف‌اش، 3. زمینه‌های سازمانی و نهادی که بر وی تأثیر می‌گذارند و 4. زندگی‌نامه‌ شخصی و دانشگاهی‌اش را در رابطه با موضوع تحقیق مورد بررسی قرار دهد و اجازه ندهد که این بسترها و علل بر اعتبار پژوهش وی خللی وارد کند.
 
بحث و نتیجهگیری: در روش بازاندیشی پژوهشگر علوم اجتماعی تلاش می‌کند تا پژوهش اجتماعی خود را پیش از هر چیز کنترل کند، قوی‌تر سازد و بر اریب‌هایی که به صورت بالقوه بر آن حاکم‌اند، فائق آید. درواقع محققان در اینجا سعی می‌کنند اعتبار پژوهش خود را ارتقا بخشند. امروزه اکثر رشته‌های علوم اجتماعی سعی می‌کنند در پژوهش‌های کیفی از این روش استفاده کنند.
 
پیام اصلی: روش بازاندیشی به‌عنوان یکی از جدیدترین روش‌های اعتباریابی در پژوهش‌های کیفی است. در این روش محقق سعی می‌کند اعتبار پژوهش خود را با زیرسوال بردن پیش‌فرض‌های شخصی، سازمانی و ساختاری ارتقا دهد و پژوهشی یا یافته‌های معتبرتر ارائه کند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reflexivity in Social Sciences: A Review Article

نویسندگان [English]

  • Shakila Moradi 1
  • Zahra Salmanzadeh 2
  • Ali Ruhani 3
1 Ph.D. Candidate in Sociology, Department of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
2 M.A. in Psychology, Islamic Azad University of Marvdasht, Marvdasht, Iran
3 Associate Professor, Department of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: Throughout history, research and discussions concerning human beings have consistently been subjects of ongoing debate and controversy. In this context, social sciences have undertaken the responsibility of studying and investigating human behaviors and actions. Given the inherent creativity of humans, the attainment of entirely reliable knowledge in this field remains a significant question. Furthermore, the social sciences themselves face limitations and biases stemming from the researcher's involvement. Consequently, numerous thinkers have critiqued this process, and sought to develop alternative approaches for assessing the credibility of scientific inquiry within sociology.
 
Methods and Data: The reflexivity method is considered one of the most efficient and newest methods in the field of sociology. By using this method, the researcher of social sciences, in addition to studying the people, also studies himself/herself. To elucidate this method, key theoretical sources were reviewed through documentary analysis, with an emphasis on outlining the stages and applications of reflexivity in field research.
 
Findings: This section outlines the principal techniques of reflexivity in field research, drawing upon Bourdieu's theory and the work of Mathner and Doucett. Specifically, it demonstrates how social science researchers, by employing reflexivity, must account for: 1. their personal interests, 2. Emotional influences, 3. the organizational and institutional contexts shaping their work, and 4. their personal and academic biography in relation to the research. The goal is to prevent these conditions and contexts from compromising the research's credibility.
 
Conclusion: Reflexivity empowers researchers to critically assess and strengthen sociological inquiry by identifying and overcoming potential biases. Ultimately, researchers employing this approach strive to improve the validity of their findings.
 
Key Message: Reflexivity represents one of the most recent advancements in validating qualitative research. By critically examining personal, organizational, and structural assumptions, researchers using this method aim to enhance the credibility of their research and present more reliable findings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reflexivity method
  • Duality logic
  • Dualism logic
  • Dialogical logic
  • Science production in sociology
بونویتز، پاتریس (1391). درس‌هایی از جامعه‌شناسی پیر بوردیو، (ترجمه جهانگیر جهانگیری و حسن پورسفیر)، تهران: آگه.
ریتزر، جورج (1384). نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر، (ترجمة محسن ثلاثی)، تهران: انتشارات علمی.
کوزر، لوئیس (1387). زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی، (ترجمة محسن ثلاثی)، تهران: انتشارات علمی.
Archer, M. (2003). Structure, agency and the internal conversation. Cambridge University Press.
Archer, M. (2010). Conversations about reflexivity. Routledge.
Archer, M. (2012). The reflexive imperative in late modernity. Cambridge University Press.  
Beck, U., Giddens, A., & Lash, S. (1994). Reflexive modernization: Politics, tradition and aesthetics in the modern social order. Polity Press.  
Bonnewitz, P. (2012). Premieres lecons sur la sociologie de Pierre Bourdieu / First lessons on the sociology of Pierre Bourdieu, (Translated to Persian by J. Jahangiri & H. Poursafir). Terhan: Agah Publications. [In Persian].
Bourdieu, P. (2004). Science of science and reflexivity. Stanford University Press.  
Cooley, C. H. (1930). Sociological theory and social research. Henry Holt.
Coser, L. A. (1998). Masters of sociological thought: Ideas in historical and social context (Translated to Persian by M. Solasi). Elmi Publications. [In Persian].
Denzin, N. K. (1997). Interpretive ethnography: Ethnographic practices for the 21st century. Sage.  
Haraway, Donna. (1991) Simians, Cyborgs and Women. New York: Routledge and Kegan Paul.
Fries, C. J. (2009). Bourdieu's reflexive sociology as a theoretical basis for mixed methods research: An application to complementary and alternative medicine. Journal of Mixed Methods Research, 4(3), 326–348. https://doi.org/10.1177/1558689809336660
Mauthner, N. S., & Doucet, A. (2003). Reflexive accounts and accounts of reflexivity in qualitative data analysis. Sociology, 37(3), 413–431. https://doi.org/10.1177/00380385030373002  
Mead, G. H. (2015). Mind, self & society. University of Chicago Press. (Original work published 1934)
Ritzer, G. (2005). Contemporary sociological theory (Translated to Persian by Mohsen Solasi). Elmi Publications. [In Persian].