تحلیلی آینده‌پژوهانه از پیامدهای خودمراقبتی اجتماعی زنان در افق 1430: مطالعه‌ای در شهر یزد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 استاد گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

3 استادیار گروه مهندسی صنایع و آینده‌پژوهی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22034/jscc.2024.21851.1138

چکیده

زمینه و هدف:  خودمراقبتی اجتماعی پرورش هدفمند روابط سالم و تقویت تعاملاتی است که به زندگی ما غنا بخشیده و تأثیر عمیقی بر تاب‌آوری، نشاط و حمایت اجتماعی ادراک شده ما دارند. در جهان مملو از پیچیدگی و آسیب، کاوش درباره آینده‌های بدیلِ موضوعات مهمی چون خودمراقبتی اجتماعی در راستای تحقق جامعه‌ای سالم ضرورت می‌یابد. از این‌رو هدف پژوهش حاضر ارائه سناریوهایی از آینده وضعیت خودمراقبتی اجتماعی در چارچوب روش چرخ آینده است.
 
روش و دادهها: روش تحقیق، تحلیل مضمون بوده و پیامدها با استفاده از تکنیک چرخ آینده، بازنمایی شده‌اند. علاوه براین، آینده‌ی وضعیت خودمراقبتی اجتماعی زنان شهر یزد سناریوپردازی شد. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش، 10 نفر از خبرگانِ حوزه علوم اجتماعی، پزشکی و مشاوره بوده‌اند و نمونه‌گیری براساس نمونه‌گیری هدفمند انجام شد.
 
یافتهها: نتایج در قالب چرخ آینده‌ای که از 4 پیامد مرتبه اول، 11 پیامد مرتبه دوم و 24 پیامد مرتبه سوم تشکیل شده است، ارائه گردید. براساس پرتکرارترین و مهم‌ترین پیامدها و مشخص نمودن راهکارهای مدیریت آن، سناریوهای محتمل آینده خودمراقبتی اجتماعی در چشم‌انداز 1430 با عنوان ترمیم پیوندها و پیوندهای خشک شده، ارائه شدند و تداوم یا تغییر وضعیت مورد بررسی را به تصویر کشیدند.
 
بحث و نتیجهگیری: برای دستیابی به تصویری خوشبینانه از آینده وضعیت خودمراقبتی اجتماعی زنان در یزد، یعنی ترمیم پیوندها، نیازمند تأسیس سازمان خودمراقبتی، آموزش خودمراقبتی اجتماعی، احیای مجدد سرمایه اجتماعی، افزایش سطح رفاه اجتماعی و شناسایی موانع تحقق خودمراقبتی اجتماعی در سطح مطلوب هستیم.
 
پیام اصلی: فقدان مهارت‌های خودمراقبتی اجتماعی، زنان را با پیامدهای منفی متعددی همچون تنهایی، روابط پرخطر و نبود حمایت اجتماعی روبرو می‌سازد. درک این واقعیت و شناسایی این پیامدها، اهمیت توجه به سناریوهای محتمل در عرصه سیاستگذاری و راهکارهای مداخله‌ای برای تغییر این وضعیت را در اولویت قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Futures Study Analysis of the Consequences of Women's Social Self-Care by 2050: A Study in Yazd, Iran

نویسندگان [English]

  • Hamideh Shiri-Mohammadabad 1
  • SeyedAlireza Afshani 2
  • Mohsen Taheri Demneh 3
1 Ph.D in Sociology, Department of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
2 Professor, Department of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
3 Assistant Professor, Department of Industrial Engineering and Futures Studies, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Background and Aim: Social self-care, the purposeful cultivation of healthy relationships and the strengthening of enriching interactions, profoundly affects our resilience, vitality, and perceived social support. In a complex and challenging world, exploring alternative futures for crucial issues like social self-care is necessary for a healthy society. This study aims to present scenarios for the future of social self-care using the future wheel method.
 
Data and method: The study employed thematic analysis, with consequences demonstrated by the future wheel method. Scenarios for the future of women's social self-care in Yazd city were developed. Ten experts from social sciences, medical sciences, and counseling participated, selected through purposive sampling.
 
Findings: The results were presented in the form of a future wheel, which included 4 first-order outcomes, 11 second-order outcomes, and 24 third-order outcomes. Based on the most frequently mentioned and important outcomes, and by identifying strategies for managing these consequences, potential future scenarios for social self-care by the year 2051 were presented under the titles "graft repair" and "dried grafts." Additionally, the study depicted whether the current situation might continue or change.
 
Conclusion: Achieving an optimistic future for women's social self-care in Yazd, namely "graft repair," requires establishing self-care organizations, providing social self-care education, revitalizing social capital, increasing social welfare levels, and identifying obstacles to achieving desirable social self-care.
 
Key Message: Lacking social self-care skills leads to significant negative consequences for women, including loneliness, risky relationships, and insufficient social support. Recognizing this and identifying these outcomes highlights the crucial need to consider potential scenarios in policymaking and to prioritize intervention strategies aimed at changing this situation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Future studies
  • Future wheel
  • Social self-care
  • Women
  • Yazd city
اسمعیلی، عبدالکریم؛ ایزدی، مرتضی؛ سنایی‌نسب، هرمز (1400). طراحی سناریوهای نظام سلامت در سطح ملی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، ۹(۳)، ۲۹۶-۳۱۰.  http://dx.doi.org/10.52547/ijhehp.9.3.296
پورخلیل، محمد؛ همتی، علی؛ محمدیان، فریبا (1401). تبیین سناریوهای سلامت جامعه با تأکید بر ورزش ملی. آینده‌پژوهی ایران، 7(1)، 271- 301.  https://doi.org/10.30479/jfs.2022.16576.1359
زنجری، نسیبه؛ کلانتری بنادکی، سیده زهرا؛ صادقی، رسول؛ دلبری، احمد (1403). آینده‌پژوهی چالش‌ها و پیشران‌های سالخوردگی جمعیت در ایران: رویکرد تحلیل سناریو. سالمند: مجله سالمندی ایران، 2(19): 258-275. https://doi.org/10.32598/sija.2023.3692.1
شیری‌محمدآباد، حمیده (1400). تبیین جامعه‌شناختی خودمراقبتی زنان در شهر یزد، پایان‌نامه دکتری جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه یزد: دانشکده علوم اجتماعی.
فرهمند‌ثابت، مجید (1391). پیش‌بینی‌کننده‌های روانی-اجتماعی خودمراقبتی در دیابت نوع یک. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
گلن، جروم سی؛ گوردون، تئودور (1392). دانشنامه بزرگ روش‌های آینده‌پژوهی. (ترجمه مرضیه کی‌قبادی و فرخنده ملکی‌فر). تهران: انتشارات تیسا.
Bengston, D. N. (2016). The Futures Wheel: a method for exploring the implications of social–ecological change. Society & Natural Resources, 29(3), 374-379. https://doi.org/10.1080/08941920.2015.1054980
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Cannon, J., & Murray, C. E. (2019). Promoting healthy relationships and families: An exploratory study of the perceptions of resources and information and skill needs among couples, single adults, and parents. Family Journal, 27(3), 309-318. https://doi.org/10.1177/1066480719852357
Canevello, A., & Crocker, J. (2010). Creating good relationships: responsiveness, relationship quality, and interpersonal goals. Journal of Personality and Social Psychology, 99(1), 78-106. https://doi.org/10.1037/a0018186
Cockerham, W. C. (2013). Social causes of health and disease. Cambridge: Polity Press.
Cockerham, W. C. (2017). Medical sociology. London: Routledge.
Connor, M., & Norman, P. (2015). Theories of health behavior: Research and practice in Social Cognition models. (Translated to Persian by Yadollah Ghasemipour & Somayeh Abbaspour). Tehran: Ney Publication. [In Persian].
Dorociak, K. E. (2015). Development of the personal and professional self-care scale. Ph.D. Dissertation in Clinical Psychology, Loyola University Chicago: The Graduate School in Candidacy.
El-Osta, A., Webber, D., Gnani, S., Banarsee, R., Mummery, D., Majeed, A., & Smith, P. (2019). The Self-Care Matrix: A unifying framework for self-care. Self Care, 10(3), 38-56. https://selfcarejournal.com/tag/the-self-care-matrix/
Esmaeili, A., Izadi, M., & Sanaee-Nasab, H. (2021). Designing health system scenarios at the national level. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 9(3), 296–310. [In Persian]. http://dx.doi.org/10.52547/ijhehp.9.3.296
Farhmandtalat, M. (2012). Predicting psychological-social self-care in type one diabetes. Master's thesis in Clinical Psychology of Children and Adolescents, University of Tabriz: Faculty of Psychology and Educational Sciences. [In Persian].
Glenn, J. C. (2009). The futures wheel. Futures research methodology version, 3, 6-19. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/349335014_THE_FUTURES_WHEEL
Glenn, J. C., & Gordon, T. (2013). Futures Research Methodology. (Translated to Persian by Marzieh Keyghobadi & Farzaneh Malekifar). Tehran: Teesa Publications. [In Persian].
Jordan, M. (2023). The power of connection: Self-care strategies of social wellbeing. Journal of Interprofessional Education & Practice, 31, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.xjep.2022.100586
McManus, A. (2018). An evaluation of social care practitioner’s knowledge and practice of self-care while working with women victims of domestic violence. PhD Dissertation in Social Science, Midlands State University: Faculty of Science & Health.
Moore, S. E., Bledsoe, L. K., Perry, A. R., & Robinson, M. A. (2011). Social work students and self-care: A model assignment for teaching. Journal of Social Work Education, 47(3), 545-553. https://doi.org/10.5175/JSWE.2011.201000004
Orem, D. E. (1995). Nursing: Concepts of practice. MO: Mosby.
Poor Khalil, M., Hemmati, A., & Mohamadian, F. (2022). Explaining community health scenarios with an emphasis on national sports. Journal of Iran Futures Studies7(1), 271-301. [In Persian]. https://doi.org/10.30479/jfs.2022.16576.1359
Ray, N., & Majumdar, A. (2022). Social Self-Care: The Necessity of Turning Outward. In K. L. Clark (Ed.), Self-Care and stress management for academic well-being (pp. [insert page numbers if available]). Pennsylvania: IGI Global.
Reading, S. (2017). The self-care revolution: Smart habits and simple practices to allow you to flourish. Paris: Hachette UK.
Saleh, M., Agami, N., Omran, A., & El-Shishiny, H. (2008). “A survey on futures studies methods,” Paper prepared for Conference on Informatics and Systems, Cairo (Egypt), 27-29 March 2008.
Schoemaker, C. G., Van Loon, J., Achterberg, P. W., Van Den Berg, M., Harbers, M. M., Den Hertog, F. R. J., Hilderink, H., Kommer, G., Melse, J., Van Oers, H., Plasmans, M. H. D., Vonk, R. A. A., & Hoeymans, N. (2019). The Public Health Status and Foresight report 2014: Four normative perspectives on a healthier Netherlands in 2040. Health Policy, 123(3), 252-259. https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2018.10.014
Shiri-Mohammadabad, H. (2021). A sociological explanation of self-care among women in the city of Yazd, Ph.D. dissertation in Sociology of Social Problems of Iran, Yazd University: Faculty of Social Sciences. [In Persian].
Shiri-Mohammadabad, H., & Afshani, S. A. (2021). Women’s self-care behavior and its relationship with social capital in Yazd, Iran. BMC Women's Health, 21, 1-10. https://doi.org/10.1186/s12905-021-01469-0
Snelgrove, J. W., Pikhart, H., & Stafford, M. A. (2009). Multilevel analysis of social capital and self-rated health: evidence from the British Household Panel Survey. Social Science & Medicine, 68(11), 1993-2001. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2009.03.011  
Styles, C., & Goddard, J. (2014). Spinning the wheel of strategic innovation. Business Strategy Review, 25, 76-80. https://doi.org/10.1111/j.0955-6419.2004.00317.x
The Institute for Functional Medicine. (2016). Self-Care Questionnaire. Retrieved (11 June 2016) from: https://static1.squarespace.com/static/581a52ff414fb5c2f581b403/t/59d6c0bfd7bdce90d546a3c3/1507246271211/Self-Care+Questionnaire.pdf
Tofani, A. A., de Almeida, L. G., Sheiham, A., & Vettore, M. V. (2015). The different effects of neighborhood and individual social capital on health-compromising behaviors in women during pregnancy: a multi-level analysis. BMC Public Health, 15(1), 890. https://doi.org/10.1186/s12889-015-2213-4
Wallston, K. A. (1992). Hocus-pocus, the focus isn't strictly on locus: Rotter's social learning theory modified for health. Cognitive therapy and research, 16, 183-199. https://doi.org/10.1007/BF01173488
World Health Organization. (2013). Global action plan for the prevention and control of noncommunicable diseases 2013-2020. Retrieved (16 June 2016) from: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/94384/9789241506236_eng.pdf?sequence=1
Zanjari, N., Kalantari Banadaki, S. Z., Sadeghi R., & Delbari A. (2024). A futures study of the challenges and drivers of population aging in iran using the scenario analysis technique. Salmand: Iranian Journal of Ageing, 19(2), 258-275. [In Persian]. https://doi.org/10.32598/sija.2023.3692.1